PRÁCE 🧰

Koupit ojetý Ford Mondeo s motorem TDDi nebo s TDCi?

24. 4. 2021 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Ford

Rodina hledající ojetinu často skončí u Fordu Mondeo Mk3, tedy druhé generace. Je to poměrně povedené auto, které disponuje velkým vnitřním prostorem a nemá závažnější problémy. Tedy pokud sáhnete po správném motoru.

Jaké jsou motory Ford TDDi a TDCi?

Články na téma motory od automobilek:

  1. Motory Ford TDDi a TDCi - právě čtete
  2. Motory Honda Vtec - jaké jsou?
  3. Který je nejlepší motor BMW?
  4. Motor Toyota R4 2.5 l
  5. Nejlepší motory od Mercedesu

V druhé generaci se Ford Mondeo přiblížil největšímu konkurentovi - německému Passatu. Auto poskytlo skvělý komfort přepravy, perfektní podvozek, obří kufr a velkou dávku praktičnosti. Kde se ale láme chleba, jsou motory. A tady je potřeba vědět, co si u Mondea ohlídat a čemu se vyhnout.

Benzínové motory

Paleta zážehových jednotek začíná u 1.8 Duratec, který byl dostupný ve výkonových variantách 81 a 92 kW. Jsou to motory, které mají s těžkých autem docela dost práce a svižnější řidiči by z nich mohli být zklamaní, protože jejich potřebám prostě stačit nebudou. Pro městský provoz to ale není špatná volba. Ohlídejte si chrastění z motorového prostoru, které prozrazuje uvolněné klapky sání. Ty, když se ze svého uložení vytrhnou, jsou nasáty a to je pro agregát většinou konečná.

Po faceliftu přišel motor 1.8 SCi. Ten popravdě není kdovíjaká výhra, protože ho trápily problémy se elektronikou vstřikování, což se projevovalo dočasným poklesem výkonu. Pokud chcete Mondeo v benzínu, sáhněte ideálně po 2.0 Duratec. Má 107 kW, netrpí na žádné drahé závady a vyžaduje akorát jednou za rok nebo 30 tisíc kilometrů kontrolu vymezení ventilových vůlí. Kdo se na to vybodne, tomu se po čase ventily začnou podpalovat a motor postupně umře.

Vrcholem nabídky byl třílitrový šestiválec 3.0 Duratec 30 V6. Výkon mohl mít dvě hodnoty, buď 150 kW, nebo v případě verze vozu ST220 166 kW. Motor jel skutečně hezky, disponoval skvělým pružným zrychlením, ale byl náročnější na údržbu. U tak starých ojetin, jako jsou dvojková Mondea, bychom se mu raději vyhnuli.

Naftové motory TDDi a TDCi

Vznětové agregáty si můžeme v zásadě rozdělit na TDDi a TDCi. První jmenované jsou staršího data, byl to vždy dvoulitr 2.0 TDDi a jeho projev je takový... No řekněme dost agrární. Slabší varianta o výkonu 66 kW má s plně naloženým autem co dělat, lepší je sáhnout po verzi s výkonem 85 kW. Spotřeba se pohybuje kolem sedmi litrů na sto a je to motor dostatečně odolný. Má radiální čerpadlo, které se nekazí. Horší je to s využitelným rozsahem otáček, který není příliš velký a přesného řazení Mondea si tak řidič užije do sytosti.

V roce 2002 přišel turbodiesel 2.0 TDCi. Common-rail sice zlepšil kulturu chodu (dá se jezdit za 6), spotřebu i průběh výkonu, ale s tím přišlo i citlivé vstřikování Delphi a taky háklivé vstřikovací čerpadlo. Kdo netankoval opravdu kvalitní naftu, ten se většinou někde kolem 100 až 150 tisíc ujetých kilometrů dočkal stávkujících vstřikovačů, které propouštěly naftu a vozidlo odmítalo startovat. Sice se to po faceliftu v roce 2003 zlepšilo, ale Mondea druhé generace se tohoto problému zcela nezbavila nikdy.

On totiž nebyl problém jen v kvalitě nafty, ale v celém řetězci. Auto mělo velice jemný palivový filtr, kdo kašlal na jeho výměnu, tomu se časem dostaly nečistoty z nádrže do čerpadla, které se přidíralo a generovalo malé kovové pilinky. A ty následně vzaly do věčných lovišť i vstřikovače. Kdo poté vyměnil jen vystřiky, tomu za půl roku odešlo čerpadlo, aby se po jeho výměně odporoučely znovu vstřikovače. Při opravě bylo tedy nutné projít celý řetězec nádrž-válec. Začít ideálně vyčištěním nádrže, pokračovat výměnou palivového filtru, zkontrolovat čerpadlo a nechat zrepasovat vstřikovače. Mnoho majitelů tento problém dokázal potrápit a opravy byly finančně dost náročné.

Naftovým "vrcholem" je 2.2 TDCi, který se pod kapotu Mondea dostal v roce 2004. Měl krásný průběh výkonu a byl to opravdový tahoun. V dynamickém zrychlení exceloval a agregátu sekundovala skvělá šestistupňová převodovka. Spotřeba se dala stlačit k šesti litrům na sto. Bohužel i tuto jednotku trápily problémy s citlivým vstřikováním, ačkoliv to už nebyla zase taková hrůza jako u dvoulitru.

Tak který?

Obecně lze Mondeo, pokud není prožrané korozí skrz naskrz, jako ojetinu doporučit. Chtějte buď benzínový dvoulitr, nebo naftové TDDi. U vznětové jednotky bychom ale spíše s ohledem na její stáří a předpokládaný nájezd, čekali problémy. Proto u nás vítězí benzín. Sice budete jezdit s vyšší spotřebou (8-10 litrů na sto), ale pravděpodobnost poruchy je daleko nižší. 

Zdroj médií: Pxhere.

Podobné články