Kde dává elektromobilita největší smysl

18. 5. 2021 6 min. čtení diskuze (0) Elektromobilita

Jsou elektromobily vhodné spíše do města nebo i do odlehlých koutů republiky? Vyplatí se víc běžnému řidiči nebo podnikatelům a firmám? Cílem tohoto článku není nikomu nic nutit. Spíše se budeme snažit poukázat na to, kde je používání elektromobilu nejsmysluplnější a nejekonomičtější. Zvážíme i s elektromobily tolik spojovanou ekologii.

Pokud si namodelujeme nějaký takový trochu typický příklad, tak člověk nebo rodina bydlící ve městě nebo jeho blízkosti najezdí do 60 kilometrů denně. Tím padá ten nejčastější argument, kterým je omezený dojezd. I elektro auto s reálným dojezdem 250 kilometrů (což je víceméně takový dnešní standard) tak pohodlně postačí s tím, že třeba ve středu večer ho řidič připojí k nabíječce a potom znova klidně až v neděli.

Elektrický vůz navíc netrpí tím, co škodí spalovákům - takové to poskakování po městě, kdy ujede kilometr, dva, pak hodinu stojí a zase kousek popojede. To je něco, co u současných přímovstřikových motorů způsobuje karbonování, ředění oleje benzínem a u naftových jednotek to zabíjí především filtr pevných částic. Elektromobilu můžete dát za uši klidně hned za studena, nevadí mu to.

Pak tu máme nezanedbatelný faktor pohodlí. Pomineme-li klid a ticho na palubě, tak zejména něžnější pohlaví patrně ocení, že elektromobily vybavené tepelným čerpadlem velmi rychle po startu začnou topit. Navíc už je standardem možnost přes aplikaci si v telefonu načasovat vyhřátí vozu dopředu. Ráno tak stačí klidně v tričku jen překonat těch pár metrů k autu, nasednout a vyrazit.

Uvažujete nad nákupem elektrovozu nebo hybridu? Zde jsou inzeráty

Pro podnikání?

Z elektromobility mohou velmi těžit i firmy. Plně elektrická auta v městském provozu zdaleka tak netrpí, jako ta spalovací. Zejména je to znát u elektro dodávek, které se využívají pro rozvoz zboží po městech. Tam si to o využití pohonu elektromotorem vyloženě říká. Přes noc se navíc vůz stihne bez problémů dobít na firemní nabíječce a časem začnou být nižší servisní a provozní náklady znát.

Elektro dodávky pro podnikání

Ve větších městech třeba ve Španělsku nebo Německu, lze vidět už několik let elektromobily jako součást taxi flotily. Některé taxislužby dokonce využívají jenom elektromobily. Tady už je ale potřeba to mít trochu promyšlené, protože některé vozy jezdí prakticky neustále (24/7) a řidiči se na nich střídají. Dobíjení je tak nutné trochu plánovat, a to i s ohledem na zákazníky.

Elektromobilita není pro všechny

Pro koho naopak elektromobily zatím smysl opravdu nedávají, jsou lidé, kteří třeba necestují mnoho, ale zato jezdí velké dálky. Dálnice je totiž pro většinu elektrických vozů zdaleka nejhorší "prostředí", protože ve vysokých rychlostech roste aerodynamický odpor a zároveň je motor v zápřahu a ve vysokých otáčkách téměř bez přestání. Dramaticky se tak zvyšuje spotřeba energie. Ideální cestovní rychlost na větší vzdálenosti je zhruba do 130 km/h. Se stošedesátkou moc nepočítejte, spousta elektrických aut ji ani nezvládne, protože mají omezenou rychlost třeba na 150 km/h. Ani s rychlonabíjením pravděpodobně v autě na baterky nedojedete do Chorvatska tak rychle, jako s vozem klasické koncepce.

Firmy, které rozváží zboží na větší vzdálenosti, případně třeba obchodní zástupci, jezdící po celé ČR, nebudou zatím pro elektromobily ideálními kupci. Bylo by to pro ně až příliš kompromisní.

Ano. Jsou drahé

Je tu samozřejmě ještě otázka pořizovací ceny. Jakkoliv se neustále snižuje, tak elektrické auto se vyplatí málokomu. Náklady na servis a palivo jsou nižší než u spalováku, ale než se to začne vyplácet, musí člověk najezdit hodně velkou porci kilometrů. Proto se nelze divit, že většina kupujících se této volbě raději vyhne. Elektromobil představuje tak volbu spíše pro fanoušky této oblasti automobilového průmyslu.

Ne. Opravdu nejsou čisté

A ještě slíbený "ekologický" pohled. Ne, elektromobily nejsou čisté. Kdo to tvrdí, podléhá lživé zelené propagandě. Blíže pravdě je argument, že každý elektromobil má výfuk v továrně. Jenže to je právě to - v továrně. Tedy ne ve městě, ne tam, kde žijeme, pohybujeme se, sportujeme...

Dalším faktorem je daleko náročnější výroba. Jedním z materiálů potřebných v akumulátorech je i třeba kobalt. A jeho těžba není zrovna vzorem ekologie, nemluvě o tom, že v kobaltových dolech panují příšerné podmínky, ve kterých musejí někdy pracovat i děti. V celkovém životním cyklu tak může být elektromobil v konečném důsledku čistší, ale nepodléhejme dojmu, že se jedná o něco, co vyřeší globální oteplování jako mávnutí kouzelného proutku.

Zdroj médií: Redakce
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?