Stále ještě existuje spousta motoristů, kteří nabíjejí baterii postaru. To znamená, žádná automatika, ale klasická nabíječka.
Jakým proudem nabíjet autobaterii
Články na téma jak se starat o baterii v autě:
- Správné napětí autobaterie
- Nabíjecí proud autobaterie - právě čtete
- Jak používat autobaterii
- Péče o autobaterii v záruce
- Jak se starat o autobaterii
- Skladování baterie
- Startovací proud autobaterie
- Autobaterie v zimě, jak se o ni starat?
- Kapacita autobaterie – reálná se může dost lišit od uvedené
- Kontrola autobaterie po sezóně
- Jak skladovat autobaterii
- Proč udržovat autobaterii čistou?
- Nabíjecí proud autobaterie – jaký zvolit?
Pomocí klasické nabíječky lze nabíjet pouze olověné akumulátory s "volným" elektrolytem. To znamená ten starší typ, který je ale dodnes osazen ve většině automobilů. Nikdy nesmíme manuální nabíječkou nabíjet gelové nebo AGM baterie. Ty by se tím zničily a tak potřebují speciální automatické nabíječky. Důvodem je vyšší nabíjecí napětí, při kterém dojde k rozkladu gelu (gelové baterie), nebo ztrátě elektrolytu („vysušení“) u AGM baterií. V obou případech je to konec životnosti těchto baterií.
Jedna desetina
Jestli je potřeba akumulátor dobít, si můžete ověřit změřením klidového napětí pomocí voltmetru. Před měřením by měl být akumulátor několik hodin v klidu, aby bylo napětí ustálené. Za kritickou hranici, kdy už je třeba baterii dobít, se považuje 12,5 V. Nabíjecí proud by měl být 1/10 kapacity autobaterie, Často se podceňuje potřebný čas pro úplné nabití baterie. Dobití do 80 % proběhne rychle, ale baterii je potřeba občas dobít zcela, a na to počítejte alespoň 14 hodin. Ničemu neuškodí, když se bude akumulátor nabíjet nižším proudem, ale o to více se pak prodlouží doba nabíjení.
Pozor na vodík
- Před nabíjením se pozorně seznamte s bezpečnostními pokyny v návodu k baterii. Nedodržením předpisů může dojít k vážnému a trvalému poškození zdraví i majetku.
- Uzavřené, GEL a AGM baterie musí být nabíjené jen nabíječi k tomu výrobcem výslovně určenými. V žádném případě nesmí být použity rychlonabíječky a nabíječky bez automatické regulace proudu a napětí.
- Uzavřené, GEL a AGM baterie neumožňují doplnění elektrolytu. Nemají žádná víčka, nicméně baterie je odvětraná přes odvzdušňovací otvory nebo bezpečnostní přetlakové ventily (AGM).
- U baterií s víčky zkontrolujte hladiny elektrolytu ve všech článcích. Pokud jsou pod horní hrany desek, doplňte elektrolyt destilovanou vodou nad hrany desek. Na horní hladinu doplňte elektrolyt až po nabití baterie.
- Zastavte nabíjení, jestliže baterie začíná silně plynovat, (malé plynování je normální jev během posledních fází nabíjení) nebo roste teplota baterie nad 50° C.
- Směs vodíku a kyslíku uvolňující se při nabíjení je vysoce explozivní. Plyny se mohou z baterie uvolňovat i při otřesech a manipulaci. Nabíjejte pouze v dobře větraných prostorách a po nabíjení nechte 30 minut baterii "uklidnit".
Výhody automatických nabíječek
Jestliže nechcete nic hlídat, nic měřit a obecně dělat z nabíjení vědu, pořiďte si automatickou nabíječku. Ceny začínají i hluboko pod tisícikorunou, za lepší model zaplatíte zhruba patnáct stovek. Mikroprocesor řídí nabíjecí proud a většina nabíječek zvládne bez problémů dobít všechny druhy akumulátorů.