Jaký motor vybrat do vozu Škoda Octavia 3. generace

5. 1. 2021 4 min. čtení Tipy a rady Škoda

Trojková oktávka je jednou z nejpopulárnějších ojetin v inzerci i bazarech. Poradíme, jaký motor vybrat a kterým se raději obloukem vyhnout.

Jaký motor vybrat do vozu Škoda Octavia třetí generace

Články na téma představujeme motory:

  1. Motor 1.2 HTP - opravdu je to takové peklo?
  2. Motory TDI - jak fungují a jsou spolehlivé?
  3. Co je HDi motor a jaká je jeho spolehlivost?
  4. Jaký je motor EcoBoost a kolik vydrží?
  5. Nejlepší motory od Mercedesu
  6. Jaký motor vybrat do Škoda Octavia 3. generace - právě čtete
  7. Jak zajet nový motor
  8. Jak funguje Wankelův motor - již brzy

Jako obvykle při výběru ojetin platí, že není až tak důležitý nájezd, jako celkový stav auta. Pokud předchozí majitel měnil olej v intervalu 15 tisíc kilometrů a vůz má pečlivě vedenou servisní knihu, dá se akceptovat i vyšší číslo na ukazateli celkového stavu ujetých kilometrů. U benzínových motorů se dá očekávat lepší stav, protože ty většinou sloužily v rodinách. Naftové agregáty měly bohužel kolikrát nelehkou službu ve firemních flotilách.

Zážehové motory

1.0 TSI

Jakkoliv byl malý tříválcový motor zpočátku kritizovaný (především těmi, kdo s ním nikdy nejeli), tak se postupem času vybarvil jako držák bez zásadnějších problémů. Spoustu skeptiků překvapí, že i na Octavii svým výkonem stačí, navíc má spoustu skvělých vlastností. Tou nejvýraznější je asi kultura chodu - jednoduše o něm nevíte, dokud ho nevytočíte. Rychle se ohřívá a umí jezdit s velmi rozumnou spotřebou. Ale ani malému "téesíčku" se nevyhnula svolávačka - některé vozy musely na výměnu vstřiků, které měly vůli a mohly propouštět do válců více paliva, což znamenalo neplnění emisních limitů. V autorizovaném servisu by vám měli být schopni říct, zda se to týká i toho vámi vybraného. A rada na konec? Točte ho! Je to přímovstřik, je na to stavěný a prospívá mu to. Kdo ho bude dusit v nízkých otáčkách, bude řešit za pár let zakarbonování.

1.2 TSI

Nebojte se problémů s rozvodovým řetězem (možná spíš řetízkem), tady už je vše vyřešeno přechodem na řemen. Dělal se ve dvou výkonových variantách 77 a 81 kW (od roku 2015). U tohoto motoru byla také svolávací akce, která řešila výrobní chybu, jež mohla vyústit až ke zničení celého agregátu. Proto si ověřte, zda-li se to vašeho kousku týkalo a jestli byla oprava provedena. Dvanáctistovka jezdí pěkně, ale na nějaké velké závodění to samozřejmě není. Průměrný řidič zvládne bez problémů stlačit spotřebu k šesti litrům na sto.

1.4 TSI

Čtrnáctistovka nemá žádný zásadní problém a je z hlediska dynamiky už vcelku uspokojivá motorizace. Jednotka je hezky kultivovaná, krásně tichoučká a překvapivě pružná. Je to vlastně takový univerzál - nebude při městském a příměstském provozu trpět jako diesely, ale zároveň se svými 103 kW umí podat rozumný výkon i na dálnici a při plně obsazeném autě. Spotřeba bude kolem sedmi litrů na sto a čtvrt milionu by měl tenhle motor najezdit bez větších servisních zásahů.

1.8 TSI

Tady už bychom byli na vážkách. Ano, 132 kW výkonu je super, ale! Krouticí moment je stejný jako u čtrnáctistovky, protože pro převodovku je 250 Nm maximum. Když připočteme o litr, litr a půl vyšší spotřebu a servisní náklady, tak už to taková paráda není. Jasně, jestli chcete spolehlivý a výkonný motor, klidně si jedna-osmičku pořiďte, ale ekonomicky to příliš smysl nedává. Navíc zadní náprava vozu bude složitější konstrukce, což je super u nového auta. U ojetiny to představuje riziko drahého servisu.

2.0 TSI

Motorizace vyhrazená pro model RS. Jede skvěle, ale spotřeba bude kolem devíti litrů i při klidnější jízdě. Výkonových variant bylo více, ta nejslabší měla 162 kW, a i to bylo víc než dost. Octavia 230 pak měla o 7 kw více a vrcholná varianta RS 245 disponovala hned 180 kW výkonu. Ekonomické to samozřejmě moc není, jsou to jednotky pro ty, kteří chtějí maximum výkonu.

Vznětové motory

1.6 TDI

Naftová jedna-šestka je solidní a v podstatě i dost univerzální motorizací, navíc opravdu spolehlivou. Jednoduchý setrvačník je věčný a vstřikovače nejsou nijak zvlášť citlivé. Slabší verze má 66 kW a je spíš pro klidnější řidiče. Silnější 77 kW jednotka je lepší jak papírovým výkonem, tak i celkovou pružností. 1.6 TDI umí každopádně jezdit i pod pět litrů na sto. Pro řidiče, kteří toho najezdí více, je to optimální volba z hlediska ekonomiky.

2.0 TDI

Dvoulitr se dělal ve výkonech 110 kW a 135 kW pro verzi RS a 4x4. Špatný není a zejména ti, kteří jezdí větší dálky, si ho chválí. Spotřeba se pohybuje reálně kolem šesti a půl litrů na sto. Se spolehlivostí to není tak excelentní, jako v případě šestnáctistovky. Praskání hlavy se dá vyhnout poctivým zahříváním, které ale trvá docela dlouho. Majitele může potkat i selhání vodního čerpadla nebo při vyšším nájezdu spadnutí ventilu do válce. Pořád se ale jedná o motorizaci nadprůměrně spolehlivou v porovnání s konkurenty.

Zdroj médií: Flickr
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?