PRÁCE 🧰

Hmotnost autobaterie je určující parametr pro její kvalitu

3. 2. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Výběr auto-moto baterie Koupě baterie podle kritérií Auto-moto baterie a nabíjení

Kolik vlastně váží autobaterie? A jak je hmotnost spojena s její kvalitou? Možná se tomu budete divit, ale pokud chcete kvalitní akumulátor, hmotnost umí dost napovědět.

Kolik váží autobaterie

Autobaterie a její váha

Náš chystaný test ukázal, že běžná autobaterie o kapacitě 74 Ah má hmotnost 17-18 kilogramů. Nicméně je to v rámci kategorie dost podobné a autobaterie s akceptovatelnou kvalitou jsou na tom hmotnostně dost podobně, nikoliv však cenově. Mimochodem, onu hmotnost tvoří z největší části konstrukce mřížek, na kterých drží houbovité olovo.

A právě to, jak je mřížka vyrobena, určuje životnost elektrod. Je na nich naneseno houbovité olovo, které tam rozhodně nedrží na věky. Ve chvíli, kdy autobaterie vydává velký proud (typicky při studeném startu motoru), se mřížka má tendenci ohýbat a kroutit. Párkrát to snese, jenže po čase začne aktivní vrstva odpadávat a usazovat se na dně. V krajním případě může dojít k propojení dvou sousedních elektrod, a tedy zkratu.

Hmotnost autobaterie a mřížky elektrod

Jak zabránit odpadávání aktivní hmoty, je asi jasné – stačí udělat silnější mřížku, která bude lépe odolávat namáhání při zátěži vysokým proudem a nebude se tolik kroutit. Jenže s tím jsou spojeny vyšší výrobní náklady, takže v konečném důsledku nebude akumulátor úplně levný. Pokud chcete mít jistotu, že mřížka není ošizená, hledejte namísto klasické zaplavené autobaterie mezi těmi, které jsou označené jako EFB. Fungují na stejném principu a olověný akumulátor mohou bez problémů nahradit, ostatně technologie je stejná. Jsou ale stavěné robustněji a kvalitou mnohdy vyrovnají baterie prvovýrobní.

Mřížka ale není jenom hmota, důležitý je i tvar a způsob výroby. Ty nejlevnější jsou vyráběné podobně jako známý tahokov. Moc toho nevydrží a obvykle nejsou ani příliš silné. O něco dražší jsou mřížky vyražené z pásu plechu, které mají většinou už nějaký sofistikovanější tvar jak z hlediska pevnosti, tak z hlediska rozvádění/sběru elektrického náboje. A úplně na špici jsou autobaterie s elektrodami odlévanými. Je to nejpracnější a nejnákladnější metoda výroby, ale výsledek vydrží zdaleka nejdéle.

Hmotnost autobaterie a mřížky elektrod

Hmotnost je tedy u autobaterie klíčový parametr, protože silnější, a tudíž těžší elektroda snese větší namáhání na ohyb. Sekundární je tvar a způsob výroby elektrod, jenže to už je něco, co běžný uživatel nemá šanci sám zjistit.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články