PRÁCE 🧰

Baterie elektromobilu nikdy nevyužije svoji plnou kapacitu. Má k tomu dobrý důvod!

1. 11. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Baterie v elektromobilech Auto-moto baterie a nabíjení Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Baterie v elektrických vozech

Elektromobil potřebuje trakční baterii k tomu, aby měl kde skladovat elektřinu pro napájení elektromotorů. Napříč trhem se však elektromobily liší kapacitou akumulátoru, a tím i dojezdem.

Kapacita baterie elektromobilu

Kapacita baterie elektromobilu je uváděna v kilowatthodinách, přičemž je velmi snadné spočítat si dojezd, pokud známe spotřebu. Jednoduše se vydělí kapacita (v kWh) spotřebou (v kW), když výsledné číslo vynásobíme stem, dostaneme dojezd. Ten samozřejmě nelze úplně spoléhat respektive je dobré nechat si nějakou rezervu v podobě třeba 20 až 30 kilometrů.

Elektromobil – kapacita baterie a dojezd

Jak velkou baterii elektromobil má, záleží na typu auta, ale i na to, na jaké uživatele míří. Třeba takový první Nissan Leaf měl baterii o kapacitě 24 kWh. Stačilo to na dojezd zhruba 100-150 kilometrů, na druhou stranu bylo díky tomu možné snížit cenu auta a udělat ho dostupnějším. Do města akumulátor této velikosti stačí bez problémů.

Nissan Leaf

Extrémem druhé strany je třeba Tesla Model X, její baterie má kapacitu 100 kWh, samozřejmě se to projeví na dojezdu, ale i ceně. Model X ale nemá problém na jedno nabití urazit i přes 400 kilometrů. Takto velká baterie teoreticky vydrží při stejném nájezdu déle, jak baterie menší. Důvod je jednoduchý – menší množství absolvovaných cyklů.

Tesla Model X

Větší kapacita neznamená automaticky větší dojezd

Velikost akumulátoru ale nelze přímo spojovat s dojezdem auta, jak ukázal náš test Hyundai Kona. Má relativně malou baterii o kapacitě 64 kWh, nicméně je to malé SUV s dobře vyřešenou aerodynamikou a nemá problém na jedno nabití ujet 380 až 400 kilometrů. Kapacita baterie elektromobilu tedy není úplně rozhodující, vždy je třeba dívat se na to v širším kontextu a dát do souvislosti i hmotnost a velikost auta.

Buffer baterie elektromobilu

Akumulátor samozřejmě stárne, opotřebovává se, tudíž klesá jeho kapacita. Největší vliv na to má nabíjení do plna, tedy do 100 %, ale také vybíjení úplně do nuly, případně pod 20 %. Obojí trakční baterií škodí a opotřebovává ji to rychleji. Výrobci o tom to samozřejmě vědí, dělají proti tomu účinná opatření. Každá baterie elektro mobilu má něco, čemu se říká buffer (na softwarové úrovni). To je v podstatě nevyužitá rezerva, a to z obou směrů, tedy jak zespoda (ochrana proti vybití úplně do nuly), tak seshora (ochrana proti nabití do reálných 100 %). Velikost bufferu je obvykle 5 až 10 %, je to vlastně zbývající kapacita, která zůstane nevyužita, i když uživatel už vidí třeba 0% nebo 100 % nabití baterie. Životnost se tím docela zásadně prodlouží, takže automobilka může dát na akumulátor záruku, že kapacita neklesne pod 80 % za 8 let, nebo 160 000 kilometrů (což je v podstatě takový standard). Zejména nabíjecí buffer má uživatel možnost ovlivnit, tedy zakázat nabíjení například nad 80 %.

Zdroj info: electrek, Volkswagen.
Zdroj médií: Depositphotos, Volkswagen.

Podobné články