PRÁCE 🧰

Jak zachránit turbo a motor 1.6 HDi

11. 7. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Turba motorů aut

Motorů 1.6 HDI u nás jezdí opravdu hodně. Jsou ve spoustě Peugeotů, Citroënů, ale třeba i ve Volvech nebo dokonce Mazdách. Konstrukčně to jsou docela povedené motory, které nabídnou solidní dynamiku, ale i nízkou spotřebu. A pokud se odstraní i několik „drobných“ vad, vydrží s přehledem i vyšší nájezdy.

Jak zachránit turbo a motor 1.6 HDi

Články na téma turbodmychadla motoru HDi:

  1. Jak zachránit turbo a motor 1.6 HDi - právě čtete
  2. Jak poznáte, že máte problém s turbem motoru 1.6 HDi
  3. Turbo 2.0 HDi
  4. Turbo 1.6 HDi problémy

U motoru 1.6 HDi je třeba řešit dvě zásadní věci. Jak vana, tak problematické sítko mohou způsobit problém samotnému agregátu i turbodmychadlu. V tom nejhorším případě se z auta stane těžko prodejná a nepojízdná ojetina.

Problém č. 1 - olejová vana

Dodnes se nikomu nepodařilo zjistit, co za substanci tehdy inženýři ve vývoji požili, jisté je jen to, že někoho napadlo udělat olejovou vanu se šroubem zapuštěným dovnitř. Podle našich měření tak při výměně maziva zůstane na dně vany asi tři decilitry toho starého, samozřejmě notně obohaceného o „to nejlepší“, co se v oleji najde. Majitel tak v klidu nechá vyměnit olej, netušíce, že k úplně výměně vlastně nikdy nedojde.

Jde to opravit, a to poměrně snadno a v domácích podmínkách. A je to zároveň první věc, kterou bychom u těchto motorů řešili, pakliže ho máte vyhlídnutý v ojetině, nebo vám dokonce stojí v garáži. Oprava je to relativně snadná, postačí sundat vanu, trubkou vhodného průměru a trochou násilí dostanete závit tohle zapuštění ven. A když to náhodou pokazíte, nic tak strašného se neděje – nová vana stojí asi pětistovku.

Docela dobrým tipem pro výběr ojetiny s motorem 1.6 HDi je, podívat se jako na první věc právě na vanu. Pakliže již na ní byla tato oprava provedena, narazili jste na pečlivého majitele, kterému na jeho autě záleželo.

Problém č. 2 - sítko v holenderu

Další veselou vychytávkou je průtokový šroub, který drží mazací trubku z olejového čerpadla. Uvnitř tohoto šroubu je totiž sítko. Souvisí to trochu i s předchozím problémem, který generuje nečistoty v mazivu. Ty větší sítkem neprojdou, zaseknou se v něm a postupně ho ucpávají. Čerpadlo se může snažit jak chce, ale s tím, jak se sítko víc a víc ucpává, klesá tlak mazání. Důsledek je asi jasný – motor se může začít pomalu přidírat, stejně tak turbodmychadlo.

Nejlepším řešením je sítko z holenderu prostě odstranit. Šroubovákem, hřebíkem, čímkoliv, hlavně ho dostat ven. Horší je, že se „bordýlek“ začne postupně usazovat i v mazacím kanálku v bloku. A tento kanálek není přímý, takže tento „špunt“ se hodně blbě dostává ven. Když to tedy nejde mechanicky, můžete to zkusit chemií. Osvědčeným přípravkem na ucpaný kanálek je kupodivu gel na čištění skel krbů a kamen, který se jmenuje Mefisto. Gel stačí do kanálku nastříkat a nechat ho přes noc dělat svoji práci, ráno bude kanálek čistý a průchozí poté, co z něj všechen bordel vyteče, bude opět bezchybně plnit svoji funkci.

VIDEO: Záchrana turba 1.6 HDi dle odborníka

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články