Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic

17. 1. 2022 2 min. čtení Reportáže

Cestáři, kteří se starají o to, aby zejména v zimě byly silnice průjezdné, nejezdí jen tak odnikud nikam. Naopak, vše je velmi přesně načasováno a naplánováno.

Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic

Články na téma Správa a údržba silnic:

  1. Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic - právě čtete
  2. Zajímavosti ze světa techniky Správy a údržby silnic
  3. Podívali jsme se, jak se opravují silnice v zimě
  4. Mladí cestáři z mateřských škol se opět sešli v Chrudimi
  5. Věděli jste, že o silnice se starají i externisté?
  6. Jak probíhá údržba silničářské techniky?
  7. Proč jsou u nás po zimě pokaždé rozbité silnice?
  8. Výjezdy z polí - věčný problém českých silnic - již brzy
  9. Čištění příkopů kolem silnic - nevěřili byste, co všechno se tam najde - již brzy
  10. Opravy silnic - již brzy
  11. Poškození silnic - již brzy
  12. Druhy komunikací – jak se v tom vyznat a kdo co spravuje? - již brzy
  13. Jak cestáři pečují o zeleň kolem silnic? - již brzy
  14. Jak se opravuje silnice – frézování - již brzy

Co dispečink řídí?

Na chrudimském cestmistrovství, kam jsme měli možnost se podívat, se jedná v zimním období především o čtyři sypače, které samozřejmě zároveň umí i prohrnovat. Každý z nich má svůj úsek, ale v případě potřeby si mohou navzájem vypomoci. K dispozici je i jeden sypač náhradní a jedna sněžná fréza. Přes den, tedy na ranní směně, jsou řidiči klasicky v práci a pokud nejezdí, dělají nějaké jiné potřebné práce. Mimo ranní směnu se drží pohotovosti. Dispečer pak řidiči sypače třeba v jednu hodinu v noci zavolá, ten se musí do půl hodiny dostavit do práce a vyjet. V případě potřeby je zde i možnost aktivovat nasmlouvané zemědělce, kteří většinou disponují traktory s radlicí.

Základem je predikce

Dispečer má k dispozici zcela běžný počítač, kde na dvou monitorech vidí vše, co potřebuje. Hlavním zdrojem informací je software Mis. Ve webovém prostředí programu se odehrává vše kolem předpovědi vývoje meteorologické situace. Dispečer vidí radarové snímky oblačnosti, má k dispozici data z meteostanic, včetně údaje nejdůležitějšího - teploty vozovky. No a v neposlední řadě může sledovat situaci na kamerách, což mu poskytne reálnou představu o tom, jak to kde vypadá.

Meteoradar je pro kvalitní předpověď počasí základ

Mimo specializovaného software se ale používají i data z ČHMÚ. Jak jsme pochopili, tak není přímo určeno, čím se dispečer musí nebo nemusí řídit. Daleko důležitější je, aby měl reálnou představu o tom, kdy co přijde a kdy zhruba se situace zlomí a nastane nutnost poslat techniku do akce. Vychytat tu pravou chvíli a rozhodnout se správně vyžaduje určitou zkušenost. Nad ránem, kdy obvykle bývá mráz, je důležité správně odhadnout, jestli namrzne vozovka, nebo ne. Vyslat sypače do terénu zbytečně je neekonomické, ale chyba je samozřejmě i nechat je na základně, když jsou potřeba na silnicích.

Díky kamerám kolem silnic má dispečer reálný obrázek o situaci v daném úseku

Kde je ten sypač?

Krom předpovědi počasí je samozřejmě dobré vědět i to, kde se nachází konkrétní sypač. K tomu jsou všechny vybaveny GPS lokátorem a jejich poloha se tak v reálném čase zobrazuje na mapě. Tím to ale nekončí, protože dispečer zároveň vidí, co zrovna sypač dělá, jestli prohrnuje, sype nebo obojí, a dokonce vidí i jak moc sype! I to je důležitý údaj, protože denní limit je 60 gramů soli na čtvereční metr vozovky. A to nejlepší na konec - každý sypač má navíc ještě kameru, přes kterou doslova streamuje video. I to je pochopitelně někdy pro dispečera docela dobrý zdroj informací.

Zdroj info: SÚS. Zdroj médií: Redakce.

Podobné články