Jak vybrat tu správnou bundu na motorku

3. 6. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Vybrat tu správnou bundu na motorku je složitý proces. Výběr je totiž obrovský a kritéria jsou dost přísná. Proto je nejlepším řešením vykašlat se na nákupy přes internet a raději si vše vyzkoušet v obchodě.

Jak vybrat motobundu pro motorkáře

Články na téma vybavení motorkáře:

  1. Přilba na motorku: Jaké jsou druhy?
  2. Jak vybrat bundu na motorku - právě čtete
  3. Co si pořídit za moto vybavení - již brzy
  4. Jak vybrat helmu na motorku - již brzy
  5. Podle čeho vybrat chrániče na motorku? - již brzy
  6. Vybíráme kombinézu na motorku - již brzy

Materiál motobundy

Základním dilematem je volba materiálu. Každý se totiž hodí na něco malinko jiného. Kůže je velice pevná (většinou klokaní nebo hovězí) a při správné údržbě extrémně trvanlivá. Z hlediska bezpečnosti je to lepší volba, proto se také využívá na závodní kombinézy. Jenže je tu řada nevýhod. Tou první je odolnost vůči povětrnostním vlivům. I s kvalitní impregnací nevydrží víc než jeden lehký deštík. Pak povolí, propustí vlhkost a schne jen velice neochotně. Ono vlastně to schnutí nelze ani nijak urychlit, dáte-li mokrou kůži na topení, dost pravděpodobně ji zničíte, protože ztvrdne a zkrabatí se. A za vedra se v ní budete šíleně potit, pokud nebude perforovaná. A perforovaná zase propustí vodu... Je to vlastně ne úplně praktický materiál.

Textilní materiály jsou daleko univerzálnější. Zvládnou udržet jezdce v pohodlí při daleko širším rozsahu teplot a podmínek obecně. Za deště ty kvalitní umí dlouho nepustit vlhkost k tělu a když už, tak relativně rychle schnou. Pro vysoké letní teploty jsou naopak textilní bundy často vybavené nejrůznějšími ventilačními otvory a membránami, které odvedou vlhkost od těla. Uvnitř člověk není tak "zavřený" a pro delší jízdy je volnost těla spíš výhodou. Super jsou i teplé vložky, které se dají využít, když je opravdu kosa. Textilní bundy mají většinou i více kapes. V případě kontaktu s asfaltem ale prohrávají, tady vydrží déle kůže. I proto se tyhle dva materiály někdy kombinují, kdy ty exponovanější části (typicky klouby) jsou z kůže a zbytek z textilu.

Velikost

Tady nelze poradit, než jít si bundu osobně vyzkoušet. Ideálně si nechte poradit přímo od prodavače, který by měl být schopen vám k bundě doporučit i kalhoty. Ty jdou většinou sepnout zipem s bundou dohromady a nehrozí tak, že člověku potáhne na záda. Krvavější scénář je, že se při pádu bunda vyhrne. Proto je opravdu dobré mít oblečení sepnuté. Výrobci často používají odlišné typy zipů, které k sobě nepasují, za tři stovky to zručná švadlena zvládne napravit.

Pokud už kalhoty máte, vemte je s sebou, stejně tak rukavice. Je třeba vyzkoušet, jak to všechno k sobě pasuje a jestli třeba nemá bunda až zbytečné dlouhé rukávy, přes které nejdou rukavice přetáhnout. Správně byste měli v bundě být schopni se pohybovat tak, aby neomezovala v pohybu. Proto zkuste upažit, předpažit, ohnout se, sednout si na motorku. V případě kůže myslete na to, že po pár vyjížďkách trochu povolí.

Ideální možností je nechat si ušít oblečení přímo na míru. Pokud pak výrazně neztloustnete nebo nezhubnete, padne vám jako ulité. Ano, je to ta dražší varianta, ale zase si můžete vybrat barvy jednotlivých částí a třeba je sladit s motorkou.

Kapsy v bundě

Pro krátkou vyjížďku stačí malá kapsička na doklady. Ale na delší cestování se hodí mít kapes víc a to různých velikostí. Obvykle je většina i nepromokavá (ale není to pravidlo). Vyzkoušejte si do kapes nastrkat věci, které s sebou budete vozit. Třeba mobil, peněženku, klíče a podobně. Vejdou se? Netlačí třeba telefon přes kapsu do boku, když si sednete na motorku? Mrkněte i na kapsy uvnitř bundy - zimomřivci si tam na podzim dávají takové ty hřejivé polštářky. Rozhodně tam ale necpěte klíče, mohlo by se to vymstít při nehodě.

Chrániče

Většina bund na motorku je nějakou základní ochranou vybavena. Ptejte se ale, jaké chrániče to jsou. Klidně je vyndejte, obvykle to jde. Základem je CE certifikace, což je homologace pro evropský trh. Začíná se jako Level 1, což by měly mít všechny bundy, Level 2 je lepší, tyhle chrániče snesou víc. Umístění ochrany proti nárazu a prodření je velmi důležité a mělo by sedět přesně na ramenech a loktech. Na zádech pak možná najdete tenčí pěnový chránič. Je to lepší než nic, ale funguje to zároveň i jako termo izolace. V případě, že budete používat samostatný chránič páteře, můžete ten v bundě vyndat.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?