Jak správně zacházet se zpátečkou u auta

26. 4. 2022 4 min. čtení Tipy a rady

Nejste si jistí, jak přesně funguje zpátečka u auta s manuálním nebo automatickým řazením a jak řešit její případnou poruchu? S tím vám jednoduše a rychle poradíme.

Zpátečka u auta: Jak s ní správně zacházet?

Co je vlastně zpátečka a k čemu se používá

Zpátečku najdete na své řadící páce. Je označena písmenkem R (v angličtině reverse). U manuálních převodovek se R může nacházet na mnoha místech. Jak už před jedničkou, dvojkou nebo také místo šestky. Pokud se zpátečka nachází před jedničkou nebo u dvojky bude potřeba celou hlavici buď zatlačit dolů, nebo odjistit pojistku zvednutím kroužku pod hlavicí. U automatické převodovky se nachází mezi písmenky P a N, tedy mezi parkovací brzdou a „neutrálem“.

Zpátečku, ať už u automatu, nebo manuálu, využijete především při parkování. Zahájit couvání můžete jen v případě, že je to pro vás a ostatní účastníky provozu bezpečné. Začít couvat můžete až když vozidlo uvedete do klidu. Tedy úplně zastavíte. Nikdy nezařazujte zpátečku, pokud je vaše auto stále v pohybu. To samé i naopak. Pokud chcete zařadit ze zpátečky jedničku, musí auto stát.

Jak couvat se zpátečkou

V první řadě je nutné se před couváním postarat o sebe a o to, ať dobře vidíte. Tudíž se pohodlně posaďte. Vaše poloha vám musí umožnit se otočit doprava za sebe a musíte být schopni v okamžiku sešlápnout brzdový pedál. Sedadlo byste měli mít tak daleko, abyste dosáhli na všechny pedály (především pak u manuálu na spojku, neměli byste při sešlápnutí mít napnutou nohu, ale lehce pokrčenou v koleni, abyste dosáhli lepšího citu).

Před couváním je také vhodné si upravit zrcátka, která byste měli posunout lehce dolů, abyste viděli, co je za vámi a nenacouvali do něčeho nízkého. Před normální jízdou je pak důležité zrcátka zpátky srovnat. Při couvání je také důležitý bezpečnostní pás. Zapnutý bezpečnostní pás vám může v případě nehody zachránit život, proto je tak důležitý.

Při couvání jsou dva způsoby, jak si můžete hlídat to, co je za vámi. V autoškole se učí hlídaní pomocí zrcátek. V takovém případě se při couvání neotáčíte a pouze hlídáte všechny zrcátka, zda vám za autem nevznikne nějaká překážka. Druhým způsobem, jak můžete couvat je, že levou rukou držíte volant a pravou rukou chytnete spolujezdcovu opěrku hlavy a celým tělem se otočíte za sebe. Takový rozhled je sice lepší, ale podle některých odborníků nebezpečnější.

Couvání s automatickou převodovkou

Při couvání auta s automatickou převodovkou stačí držet brzdu a přeřadit na R. Nohu je důležité stále držet, protože v případě puštění se okamžitě rozjedete. Rozhlédněte se, zda v okolí nejsou nějaké předměty, či vozidla, do kterých byste mohli narazit. Pečlivě zkontrolujte výhled na levé straně přes boční okno a i přes levé rameno. To samé pak i na pravé straně. Při couvání pomalu uvolňujete brzdu a začínáte couvat. Neměli byste s autem couvat rychle a to především z důvodu bezpečnosti.

Couvání s manuální převodovkou

Pokud budete couvat s autem, které má manuální převodovku, bude to složitější. Poprvé je to nejhorší, pak už je to hračka. Před nastartováním samotného auta je nutné vyřadit. To učiníte tím, že zmáčknete spojkový pedál (levou nohou) a řadící páku umístíte doprostřed kulisy (to, že máte vyřazeno poznáte jednoduše podle toho, že s řadící pákou bude možné volně hýbat ze strany na stranu).

Při nastartování je důležité stále držet spojkový pedál. A to především kvůli motoru a převodovce, které by se mohly tímto způsobem jednoduše poškodit. Spojku stále držíme a zařadíme R, zpátečku. Poté spojku pomalu (opravdu pomalu, ne prudce!) pouštíme a přidáváme lehce plyn (pravou nohou). Spojka bude zabírat asi v horní třetině a auto vám začne pomalu couvat. Pokud se auto začne cukat, musíte znovu sešlápnout spojku a pomalu ji pouštět a přidávat plyn. Auto vám také může lidově řečeno chcípnout, to se stane v případě, když přidáte moc plynu. Není nic jednoduššího, než znovu nastartovat.

Porucha zpátečky

Zpátečka a její rozbití je jednou z nočních můr řidičů. Pro řidiče manuálních převodovek máme však jednu dobrou zprávu. Poruchu zpátečky budete řešit minimálně - většinou budete vyměňovat nebo opravovat celou převodovku. U automatických převodovek je porucha zpátečky častější. Mohou za to většinou opotřebované třecí lamely, nebo zlomené manžety pístu brzdy, či zlomená ojnice pístu pásové brzdy.

Následná oprava u obou převodovek může být poměrně složitá, proto doporučujeme nechat odvést auto do příslušného autoservisu.

Zdroj info: Wikipedie, Pierre Paul Driving School, TotalEnergies, Czech Land Rover Forum, Suvik. Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrabel

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svého mazlíka.

Podobné články