PRÁCE 🧰

Jak se chovat na silnici za kalamitní situace?

21. 1. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Bezpečná jízda

V zimním období se na silnicích lze setkat s lecčíms. Nejhorší je asi plískanice, kdy silničáři ani nemohou stíhat udržovat komunikace bez sněhové pokrývky. Je dobré vědět, jak jim jejich práci ještě více nezkomplikovat.

Jak se chovat na silnici za kalamitní situace?

Potřebujete vůbec vyjet?

Ve chvíli, kdy je za okny bílá tma a fouká vítr, lze předpokládat, že i prohrnutý úsek silnice bude zanedlouho opět zafoukaný. Nejdříve obvykle z jedné strany začnou do jízdních pruhů zasahovat nepříjemné sněhové jazyky, posléze pro jistotu vozovka zmizí úplně. Když je pod tím jako podklad kvalitní ledovka, je o zábavu postaráno. Za takové situace reálně hrozí, že vše neproběhne podle plánu a pokud vyloženě nemusíte třeba do práce nebo k lékaři, je lepší zůstat doma, než se situace za okny uklidní. A i potom dejte silničářům minimálně dvě tři hodinky alespoň na protažení těch hlavních tahů.

Nemějte velká očekávání

Jestliže tedy vyjet musíte, opravdu nečekejte holé silnice. Sypače jezdí kolem 40 km/h a třeba chrudimští cestáři mají trasy dlouhé kolem 80 kilometrů (v jednom směru!). I za ideální situace tak svůj úsek v obou směrech zvládnou celý protáhnout/posypat jednou za čtyři hodiny. Počítejte s tím!

Jak se chovat k sypači?

Dojedete-li auto silničářů, které zrovna prohrnuje, nesnažte se ho za každou cenu předjíždět. Ano, někdy se zdá, že jede zbytečně po prostředku, ale to je z toho důvodu, že by jinak radlicí kosilo patníky. A i pokud předjíždění situace umožňuje, podívejte se, jak to vypadá v protisměru - sníh vás pravděpodobně dost zpomalí, takže se předjížděcí manévr protáhne. Pokud to bude ještě k tomu klouzat, zasáhne stabilizace a auto si samo omezí výkon. Někdy je skutečně lepší počkat, obvykle sypač třeba na autobusové zastávce zajede ke kraji a nechá auta za sebou předjet. Není to ale jeho povinnost! On je na silnici v tu chvíli pravděpodobně ten nejpotřebnější a dělá svoji práci. Nemůže co dvě stě metrů zastavit a přerušit ji, aby ostatní mohli jet rychleji.

Spoustu lidí také zaskočí pruh sněhu na prostředku silnice. To se stane v případech, kdy je vozovka široká a běžná radlice nemá dostatečné rozměry, aby v každém směru odhrnula sníh z celého jízdního pruhu. Předjíždění za takové situace strašidelně sice vypadá, ale v reálu je potřeba spíš pevně chytnout volant (náhlý odpor sněhu jakoby strhává řízení ke straně) a hlavně jet co nejplynuleji. Což znamená nedělat prudké pohyby volantem, nepřidávat prudce plyn, ani moc nebrzdit. Kdo má zimní kvalitní pláště, měl by tento manévr přestát bez úhony.

Nezhoršujte to

Typická situace v zimě na Vysočině - kamion nevyjede kopec, protože mu to klouže. Za chvíli dojede další a rozhodne se, že to zkusí vyjet. Samozřejmě tam nakonec stojí kamiony dva, ideálně vedle sebe, takže nejdou ani objet. Řeší se to podsypáním kol, což samozřejmě dělají cestáři, kteří se na místo musejí nějak dostat, což chvíli zabere. Daný úsek je tak klidně tři hodiny neprůjezdný.

Poučení? Když vidíte před sebou nějaký problém, zkuste ho nezhoršit. To platí i pro osobní auta. Autor článku se zde potupně přiznává, že jako čerstvý držitel řidičáku to s velkou grácií zapíchl do obřího sněhového jazyka, ve kterém v tu dobu už byla beznadějně uvázlá dvě auta. Čímž to celé samozřejmě ještě více zhoršil, na rande se dostavil s devadesátiminutovým zpožděním a na kost promrzlej. Některé zkušenosti jsou holt nepřenosné.

Zdroj info: Správa a údržba silnic Chrudim.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články