Jak připravit auto na letní sezónu

S blížícím se létem potřebuje péči nejen postava, ale i automobily. Letní pařáky dávají zabrat jak řidičům, tak jejich plechovým miláčkům. Je proto dobré být připraven a vyhnout se tak nemilému překvapení.

Jak se starat o automobil a jak svého plechového miláčka připravit na letní sezónu

Stěrače

Léto je zároveň obdobím prudkých bouřek, které umí pěkně znepříjemnit cestu. A přes zimu obvykle stěrače dostávají co proto. Není tedy od věci jejich kontrola, případně výměna. Tu doporučujeme provést za nějakou kvalitnější značku nebo ještě lépe přímo stěrače originální, které zpravidla vydrží výrazně déle než ty nejlevnější. Zkontrolujte také ramínka, která mohou být v pohyblivých spojích zatuhlá a břit stěrače pak není v kontaktu se sklem celou svou plochou, což se projeví nedokonalým stíráním. Toto naštěstí většinou vyřeší rozhýbání a promazání. A nezapomeňte, že jeden stěrač má možná váš vůz i vzadu! 

Kapalina do ostřikovačů

Pro udržení čistého předního skla si rozhodně zkontrolujte i kapalinu do ostřikovačů, kterou může být potřeba dolít. Je-li v nádržce ještě zbytek kapaliny zimní, nebojte se, můžete ji smíchat s letní, nestane se nic. Rozhodně ale doporučujeme investovat do kvalitnější kapaliny, která dokáže účinněji odstraňovat nečistoty. A pozor, na benzinových stanicích bývá několikrát předražená, její koupi je lepší realizovat ve specializovaném obchodě s autodíly a autopříslušenstvím. 

Pneumatiky

Obutí vašeho kola je to, co přenáší všechny síly mezi autem a silnicí a zároveň to, co vás na vozovce drží. Proto je holý nerozum zanedbávat jejich kontrolu. Před létem nezapomeňte přezout na letní obutí, zkontrolujte tlak a pneumatiky případně dofoukněte. Nezapomeňte také, že minimální hloubka dezénu u letních pneu musí být 1,6mm. A když už u toho budete, tak se podívejte, jestli se vám sjíždí rovnoměrně. Pokud ne, zamiřte do servisu, pravděpodobně máte problém s geometrií podvozku.

Jak připravit pneumatiky na letní sezónu

Brzdová kapalina

Rozhodně nepodceňte ani brzdovou kapalinu a její stav. Degradace totiž probíhá stejně postupně a plíživě, jako zhoršování brzdného účinku. Ani o tom nemusíte vědět, ale váš vůz prostě bude brzdit hůř a hůř. Při delším a intenzivnějším brzdění pak dojde k tomu, že voda, která se v kapalině po léta hromadila, se změní v páru, což je stlačitelný plyn. Sešlápnutí pedálu pak trvá delší dobu a změní se (k horšímu) i jeho citlivost. Že to negativní vliv na brzdnou dráhu asi netřeba dodávat.

Klimatizace

Spíš komfortní výbava automobilu, ale rozhodně se nevyplatí zanedbat její údržbu. Klimatizace vám uvnitř vozu může vytvořit i v nejparnějších dnech příjemné klima, ale taky hezký smrádek. Proto nezapomínejte na její desinfekci, doplnění a výměnu filtrů. Poslední jmenované zvládnete sami, ostatní je lepší svěřit specializované firmě. Věřte nám, není nic odpornějšího, než když si zapnete klimatizaci a po pár vteřinách máte pocit, že ve voze s vámi cestuje ještě tlející mrtvola.