Jak poznat špatný čep řízení

19. 5. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

Kulový čep je otočný kloub, který přenáší síly řízení a současně umožňuje změnu úhlů tyčí řízení. Je důležitou komponentou pro dobrou ovladatelnost auta. V případě nadměrného opotřebení čepu řízení je nutné ho vyměnit.

Jak poznat špatný kulový čep řízení

Série článků: Odhalujeme závady a chyby na autě:

  1. Jak poznat ucpaný filtr pevných částic
  2. Co je nouzový režim v autě
  3. Jak poznat špatný čep řízení - právě čtete
  4. Jak poznat vadnou zapalovací svíčku

Nečekaně složitý

Čep, jakkoliv vypadá jednoduše, je uvnitř až překvapivě promyšlený. Je to v podstatě kloub, tedy tyčka z tvrdého kovu (většinou nízkolegovaná chromová ocel 41CrS4V) zakončená koulí, která je uložena v pouzdře. Tomu se říká pánev. To je to, v čem je kulatý konec čepu uložen. Materiálem pánve je nejčastěji nějaká syntetická hmota, například tvrdý silon. Na dně pánve, tedy zhruba proti směru tyčky, je pružina. Jejím úkolem je tlačit čep jakoby směrem ven z pánve, čímž je zajištěna kompenzace vůlí, vznikajících opotřebením. Silon se totiž časem vymačkává a čep v pánvi nesedí tak přesně, jak by měl. Aby tam "neklondal", zajišťuje právě pružina.

Celé toto pohyblivé spojení je kryto pryžovou manžetou. Její úloha je naprosto zásadní - odděluje uložení čepu od okolního prostředí, nečistot vody, soli a podobně. V případě narušení celistvosti manžety začne dovnitř vnikat prach, dostane se mezi pánev a kulový čep, to je obvykle konečná. Už z výroby je totiž pouzdro naplněno mazivem, které není nutné doplňovat. Jakmile se toto mazivo setká s prachem, drobnými nečistotami a kamínky, vytvoří se z lubrikantu brusná pasta a je jen otázkou času, než se pánev vybrousí natolik, že ani pružina už nezvládne kompenzovat vůle. V takovou chvíli je nutné kulový čep vyměnit.

Jak poznat, že je kaput?

Jak ale poznat, že už přišel čas na výměnu kulového čepu? Prvním projevem je obvykle hluk od podvozku. Ten signalizuje, že něco nesedí, jak má a doslova to o sebe klepe. Nemusí to ale znamenat rovnou špatný čep řízení. Druhým častým příznakem je nerovnoměrné sjíždění kol. To může být někdy i dost výrazné, kdy se nadměrně sjíždí až zhruba vnější čtvrtina běhounu. Způsobuje to vůle v čepu a odchylka od správné geometrie vedení kol.

Jednoduchý test lze provést po zvednutí kola do vzduchu. Stačí heverem a pro sichr podložit práh třeba trámky. Kolo uchopte oběma rukama a prudce s ním zahýbejte ze strany na stranu a nahoru a dolů. Cítíte-li vůli, pravděpodobně je čep špatný a je v něm vůle. Klidně vytočte plný rejd a podívejte se, v jakém stavu čep je, zejména jeho pryžová manžeta. Jestli je porušená, je to asi jasné.

Řešení není drahé

Výměnu čepu zvládne každý automechanik, eventuálně zručnější kutil. Cena této komponenty není vysoká. Originální díl na jedničkovou Fabii se dá pořídit za zhruba dvě stě korun. Mimochodem, u Fabií je to obvyklá bolest v případě naftových motorizací. Těžké diesely znamenají velký nápor na přední nápravu a ten, kdo často jezdí po rozbitých cestách, mění kulový čep řízení klidně co dva roky.

Zdroj médií: Depositphotos

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?