PRÁCE 🧰

Po zaparkování zařaďte jedničku, ale nezapomeňte na ruční brzdu

19. 3. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Správně zaparkovat je někdy docela kumšt. Jestli se vám to nedaří, nezoufejte. I ti nejostřílenější řidiči někdy začínali a trápili se podobně, jako se trápíte vy. Chce to mít zvládnutou teorii a pak trochu praxe. Trénink dělá mistra!

Jak správně parkovat podélně?

Články na téma parkování:

  1. Parkovací senzory: jak fungují a na co si dát pozor
  2. Podélné parkování - jak na to?
  3. Parkovací stání - jaké jsou rozměry?
  4. Jak správně parkovat podélně? - právě čtete

Nejproblematičtější je podélné parkovaní do řady aut, například u chodníku. Zaparkovat nesmíte ani moc k obrubníku, abyste neodřeli kolo, ale ani vám nesmí auto trčet moc do silnice, kde by mohlo překážet. Navíc se takto parkuje obvykle vpravo, tedy na stranu dál od vás, takže se hůře odhaduje, jestli ještě můžete trochu stočit volant, nebo už to bude moc a odřete někomu blatník. Ve své podstatě je to však jednoduché a zmatky při podélném parkování dělají především ti, kteří se nechají vystresovat tím, že ještě nemají dostatek praxe.

Jak správně parkovat podélně

Zapamatujte si dva body na autě. První je zrcátko, druhým je B sloupek za vámi, tedy rozhraní předních a zadních dveří. Najděte si dostatečně velké parkovací místo, to znamená takové, že má délku zhruba o polovinu větší než je délka vašeho auta. Před parkováním zapněte pravý blinkr, ať ostatní účastníci provozu vědí, na co se chystáte.

  1. Zastavte vedle auta, za které chcete zaparkovat tak, aby vaše zrcátka byla zhruba na stejné úrovni. Pokud parkujete za výrazně delší vůz, srovnejte si zrcátka spíš s jeho B sloupkem.
  2. Zařaďte zpátečku a točte volantem co nejvíc doprava tak, aby po se rozjetí dozadu začala záď vašeho auta stáčet směrem k parkovacímu místu.
  3. Začnete pomalu couvat.
  4. Jakmile B sloupek vašeho auta mine zadek vozu, měli byste být vůči ose vozovky v úhlu zhruba 45 stupňů. V tu chvíli také srovnejte volant.
  5. Couvejte dál směrem k chodníku a když zpětné zrcátko mine záď auta, za které se snažíte nacouvat, začněte točit volantem tak, aby se zadek začal srovnávat podél chodníku.
  6. To nejtěžší máte za sebou, teď už jenom drobně korigujte couvání, abyste „zapluli“ do řady aut.

Pozor při parkování v kopci je to trochu náročnější, chce to jistější práci se spojkou a hlavně už trochu cviku. Jakmile couvete přes spojku moc dlouho, můžete ji spálit a poškodit. Po zaparkování však nikdy nezapomeňte zatáhnout ruční brzdu, v případě automatické převodovky zařadit „P“, u manuální při parkování v kopci zařaďte zpátečku a kola stočte směrem k obrubníku. Kdyby se vlivem technické závady vůz rozjel, zastaví se zadním kolem o obrubník.

Pokud nechcete odřít při parkování kola, stačí si sklopit pravé zrcátku směrem dolů a hned vidíte, jak na tom jste. Modernější auta to umí dělat sama, možná o tom ani nevíte, ale tato funkce je často deaktivovaná, stačí si ji přes menu infotainmentu zapnout.

Zdroj info: škoda, autoexpress, motor1.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články