PRÁCE 🧰

Odmrazovat sklo volnoběhem je to nejhorší, co můžete udělat

19. 11. 2022 2 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Zamrzlé auto

Odmrazit přední sklo u auta a zbavit ho ledu, je jedna z nejméně oblíbených zimních činností snad všech řidičů. Jak si práci ulehčit a čemu se vyhnout?

Odmrazování skla auta, jak na to?

Na volnoběh zapomeňte

Řešení se nabízí tak trochu samo – prostě před ranní kávou vyběhnete v županu z domu, nastartujete auto, zapnete foukání na přední sklo a po dvaceti minutách je interiér ohřátý a sklo čisté. Jenže ono to není tak úplně v souladu s tím, co říká vyhláška. Podle ní řidič nesmí zbytečně ponechat motor v chodu, a to ani když sedí v autě. Mimochodem, podobný předpis platí víceméně po celé Evropě. U nás za to dostanete pokutu do 2 000 korun, v západních zemích i více.

Zbytečně nechat motor bublat na volnoběh je nejen zakázané, ale ani pro samotný agregát to není nic moc. Na volnoběžné otáčky je totiž tlak mazání někde kolem spodní přípustné hranice a u opotřebených motorů se může dostat i pod ni. I proto je lepší nenechávat auto zbytečně běžet na prázdno.

Stará dobrá škrabka

Lepší než kreditka nebo plastová lopata je k oškrabání skla určená škrabka. Doporučujeme variantu s rukavicí – on ten sníh a led, který od skla odletuje přímo na ruku, je po ránu fakt hodně nepříjemný. Škrabek je několik desítek druhů, vybírat můžete dle vlastních preferencí, některá auta je mají dokonce i ve výbavě, jako třeba škodovky. Při škrabání zamrzlého skla si akorát dávejte pozor na stěrače a nezajíždějte z prudka ani k okrajům, kde je gumové těsnění.

Vyvarujte se tepla

Skla u aut, zejména ta originální, bývají poměrně kvalitní. Co jim ale nesvědčí, jsou náhlé rozdíly teplot, na jejichž rozhraní má sklo tendence praskat. Všechny takové ty rady, že máte odstranit led politím teplou vodu, případně sklo nahřát fénem, klidně ignorujte. S velkou pravděpodobností si sklo akorát zničíte. Prostě ne! Jakýkoliv způsob odmrazení, ve kterém hraje roli náhlá změna teplot, je špatný způsob.

Něco jiného je vyhřívané sklo pomocí odporových drátků, nebo folie. To je výrobcem schválený a vyzkoušený postup, který není rizikový – ohřev probíhá postupně a rovnoměrně, nehrozí tedy nebezpečí vzniku praskliny. Jestli máte auto s tímto systémem, tak nemusíte přední a zadní sklo řešit a škrabkou můžete jen odstranit led z oken bočních.

Domácí roztoky

Všude se dočtete o nejrůznějších zaručených receptech, které námrazu v mžiku odstraní. Obvykle nekecají, ale z vlastní zkušenosti bychom se vyhýbali těm, které obsahují ocet. Ne, opravdu nechcete do práce přijet s octovým odérem. A lehkou skepsi máme i k solným roztokům, které sice fungují, ale popravdě má v zimě auto soli dost a není důvod mu přidávat další.

Osvědčeným receptem je buď nepovedená slivovice smíchaná 1:1 s vodou, kterou sklo polijte, nebo isopropylalkohol opět smíchaný s vodou 1:1. Isopropanol (C3H8O) je mimochodem velmi utilitární sloučenina, kterou se hodí doma mít, a to nejen na práce kolem auta.

Zdroj info: autocar, motor1.
Zdroj médií: Depositphotos.
Petr Schönack, 21. 11. 2022 19:03
Spíš jsou problém krátké trasy. Benzín z obohacené směsi se dostane do oleje- je cítit, olej degraduje a celej long live ja na jaře v háji. Další je filtr pevných částic, ten si taky zrovna nemlaská nad přívalem špatně spálené nafty nebo benzínu. Ovšem nabourat kvůli tomu že jsem šetřil auto a po nasednutí se okamžitě pára z úst srazí na skle a vzápětí zmrzne taky není bůhví jak chytrý. Jediné dvě dobré řešení kromě garáže jsou vyhřívané sklo a nezávislé topení, to když umí i ohřát motor tak je nej.
Vladimír, 20. 11. 2022 6:01
S tím volnoběhem a mazáním motoru to tak jednoznačné také není.
Studený olej má větší hustotu a studený motor je menší vůle (tedy je "těsnější" ). Takže olejové čerpadlo vytváří v systému nejvyšší možný tlak.
To je také důvod, proč je v servisních podmínkách V první moment je ale

Podobné články