Jak na leštění světel u automobilu

10. 10. 2021 6 min. čtení Tipy a rady

Častý problém moderních akrylátových světel je - vyblednutí. Potkalo to i nás a rozhodli jsme se tedy udělat takový malý návod "jak na to" a zároveň i test jedné sady na leštění světlometů.

Leštění světel

Soumarovi se blíží technická

Mám doma auto, je to takový soumar, který všechno oddře - jedničková Fabia nejasné minulosti, která je chuděra obouchaná ze všech stran, ale slouží věrně. S blížící se technickou kontrolou jsem investoval nemalý peníz do údržby podvozku a nové rozvodové sady. Má sice na hrbu už přes 220 tisíc najetých kilometrů, ale zatím to nevypadá, že by se blížil její konec. Kovomorce úspěšně vzdoruje, motor jde jak hodinky a jediné, co zbývalo vyřešit, jsou světla. Ta byla skutečně nehezky zažloutlá a matná.

Vše v jednom balení

Inu, opatřil jsem sobě ve volném prodeji dostupnou sadu na jejich leštění. Vím, jde to i bez ní, ale než abych sháněl leštěnku, brusné papíry, unašeč, leštící kotouč a riskoval, že na něco zapomenu, objednal jsem zkrátka krabičku, která slibuje, že obsahuje vše potřebné. Krabičku přivezl kurýr a prvního podzimního dne jsem se odhodlal k činu. Vzal jsem kouzelnou krabičku, aku vrtačku, rozprašovač na vodu, lepicí pásku, hadr, kafe a dal se do práce.

Leštění světel

Prvně je třeba světlomet omýt. Jednak je dobré to udělat čas od času proto, aby nic neclonilo světelnému toku a před leštěním je to nutnost, aby se mezi brusný papír a povrch světla nedostala nějaká nečistota, která by mohla napáchat hluboké škrábance. Postačí voda, na zaschlé mouchy doporučím namočený ubrousek, který se na chvíli připlácne na světlo a po pěti minutách se odlepí i se zbytky hmyzích těl. Na omytí můžete použít rozprašovač, který se bude hodit i později.

Leštění světel

Na sadu od Rowaxu jsem měl dobré reference a za nějakých pět až šest stovek mi to nepřipadalo jako špatná nabídka. Uvnitř je skutečně vše potřebné, krom lepicí pásky, kterou jsem musel dodat z vlastních zdrojů. Tou je potřeba olepit světlomet, respektive jeho okolí. Při broušení se totiž lze velice snadno dostat mimo leštěnou plochu. U té mé otlučené Fabie je to skoro jedno, ale u zánovního auta by škrábance na nárazníku mohly mrzet. Pásku doporučím takovou tu silnější, říká se jí "americká". Jde dobře sloupnout a nepovolí při prvním kontaktu s brusným papírem.

Leštění světel

Od nejhrubšího po jemný

No a pak už to jde podle návodu - nejdřív hrubý brusný papír, který se přichytí na unašeč. Když jsme u té vrtačky, tak pozor, budete-li tlačit moc, začne se vám škubat v ruce, umí dokonce i škubnout celým světlem. Brzy jsem přišel na to, že jsou lepší vyšší otáčky a menší tlak. Zároveň jsem průběžně rukou kontroloval teplotu světla, abych ji třením nezvýšil nad únosnou mez. Ohledně postupu je asi jasné, že se jde od nejhrubšího papíru po nejjemnější. Mohl jsem sice začít osmistovkou, která je doporučena, pokud na světle nejsou hluboké vrypy, ale jeden jsem našel, tak jsem to vzal hezky od čtyřstovky. V krabičce jsou brusné papíry P400, P800, P1200, P2000 a P3000. V průběhu práce je potřeba broušenou plochu průběžně oplachovat a udržovat ji jakž takž čistou.

Leštění světel

Jdeme leštit

Už po prvním broušení bylo znát, že zažloutlá vrstva je pryč a jde tedy jen o to, postupně plochu doleštit k dokonalosti. Finální povrchová úprava probíhá leštícím kotoučem z molitanu. Ten se trochu navlhčí a nanese se na něj leštící pasta. Tato fáze mi zabrala asi nejdelší dobu, protože jsem pořád nebyl s výsledkem úplně spokojený. Je to ale příjemnější práce než s brusnými kotouči, protože molitan je hezky poddajný a dobře se reguluje tlak vyvíjený na světlo. Leštící pasta průběžně vysychá, takže i v tomto kroku je dobré občas světlo nebo kotouč malinko zvlhčit.

Leštění světel

Ochranný vosk

Když jsem naznal, že výsledek je akceptovatelný, smyl jsem celou leštěnou plochu a utřel ji hadrem. Pak následoval poslední krok - nanesení vosku, který má alespoň částečně zabránit opětovné oxidaci. Zde varuji všechny nezkušené uživatele - lahvičku napřed řádně protřepejte, protože jinak z ní poteče jakási vodička následovaná bílou tekutinou nápadně připomínající... no nic, prostě to nejdřív promíchejte. Pak stačí nanést trochu vosku na hadřík (tady jsem nevěděl úplně na jaký, protože v sadě je utěrka z mikrovlákna a pak jakési ubrousky, které se také dají označit za "hadřík") a přetřít jím rovnoměrně světlomet. Jakmile je vosk po celé ploše, tak se zhruba 20 minut nechá zaschnout a jeho přebytek se následně setře.

Leštění světel

K dokonalosti kousek chybí

Výsledek, respektive rozdíl, můžete zhodnotit sami. Osobně jsem nebyl stoprocentně spokojen, ale to nemohu přičítat výrobci - sám jsem měl trochu naspěch a kdybych tomu dal namísto vyhrazené hodiny raději 90 minut, nebyly by na ploše světlometu místy takové jemné, vlásečnicové vrypy ve tvaru půlkruhu. Ty jsou jistojistě způsobené mnou a tím, že jsem sem tam tlačil brusný kotouč proti světlu ne na plocho, ale lehce hranou. Pro příště jsem chytřejší a dám si na práci víc záležet, stejně tak si někde najdu starý ubrus nebo prostěradlo a zakryju si motorový prostor, protože jinak je všechno zalískaný od malých bílých kapiček (včetně mých bot a kalhot).

To je úžasné, Horste!

A stojí tedy tahle sada na broušení světel za to? Za mě stoprocentně! Jak už jsem uvedl - člověk nemusí shánět skoro nic navíc, je to hezky v jednom balení a navíc mám všeho ještě dost na možná dvě další leštění. Brusné papíry jsou v krabičce vždy po dvou, lešticí pasty je dost, stejně tak vosku. Za ty peníze, i kdyby to zvládlo vyleštit jen dva páry světel, tak je to podle mě dobrá nabídka. Jo a abych uzavřel ten na začátku nakousnutý příběh - přes STK jsem nakonec prošel bez ztráty kytičky!

Leštění světel

Leštění světel

Zdroj médií: Redakce
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články