V souvislosti s chiptuningem se často zmiňuje powerbox, jako jednoduché řešení, při kterém nehrozí ztráta záruky, aplikace trvá v řádu minut a efekt je stejný, jako při klasickém chipu. Není tomu tak.
Jak funguje powerbox a proč jej nepoužívat pro zvýšení výkonu vozidla
Články na téma navýšení výkonu auta chiptuningem:
- Jak funguje powerbox a proč jej nepoužívat pro zvýšení výkonu vozidla - právě čtete
- Proč auto z výroby nemá nastavené nejvyšší výkonnostní parametry?
- Jak docílíme snížení spotřeby chiptuningem?
- Chiptuning a výkon - jak to funguje?
- Sportovní vzduchové filtry a jejich funkčnost při tuningu
- Co na chiptuning říká zákon?
- Měření výkonu motoru
Řídící jednotka motoru má na starosti vše, co ovlivňuje chod motoru a kontrolu veškerých procesů v něm. V podstatě řídí to, jaké množství paliva se bude vstřikovat, jaký bude předstih, otevření sací klapky a další spoustu faktorů, které mají vliv na výkon a spotřebu. Procesy řídí software v řídící jednotce nahraný a rozhoduje se na základě údajů, které má k dispozici. Všechny tyto údaje se v řídící jednotce sbíhají a snímají je čidla umístěná všude, kde je potřeba.
Rozdíl powerbox vs. chiptuning
Při klasickém chiptunigu se mění tento software řídící jednotky tak, aby auto mělo vyšší výkon a krouticí moment. Změní se hodnoty množství vstřikovaného paliva, otevření škrticí klapky, tlak turbodmychadla, předstih a podobně. Program se pořád rozhoduje na základě reálných údajů, ale rozhoduje se jinak – tak, aby auto mělo ve výsledku lepší dynamiku.
Powerbox na to jde jinak! Do softwaru řídící jednotky se nesahá, nic se na něm nemění, ale manipuluje se s daty, která jsou řídící jednotce předkládána a na základě kterých se rozhoduje. Vlastně se dá říci, že powerbox řídící jednotce lže, aby ta se rozhodovala na základě nepravdivých dat. K čemu jsou jí předkládána taková data, je asi každému jasné, jde především o to, aby na to řídící jednotka reagovala, zvedla výkon a krouticí moment motoru.
Je to vlastně malá krabička, která se napojí mezi nejdůležitější čidla a řídící jednotku. Do powerboxu tak jdou údaje z těchto čidel, jsou upraveny a následně posílány řídící jednotce. Ta nic nepozná, ale rozhoduje se na základě nepravdivých dat. Není tak nutné sahat do softwaru, k porušení záruky nedojde a výrobci umí i třeba to, že řidič se může na powerbox napojit bezdrátově pomocí smartphonu a „ladit“ si nastavení částečně podle sebe.
Řeklo by se, že je vše je růžové a zalité sluncem, jenže není tomu tak. Powerbox přesvědčuje řídící jednotku mimo jiné i o tom, že tlak vstřikování je nižší než skutečný a je třeba ho zvednout. To je problém zejména u common-rail systémů, které pracují s už tak dost vysokými tlaky. Čerpadlo nicméně na základě oklamané řídící jednotky dostává pokyn tlak dále zvyšovat.
Také čtěte
Problém kavitace
Na hranách šroubu čerpadla tak vzniká oblast velmi vysokého tlaku, jenže hned o kousek vedle, tedy na té ploché straně šroubu, je oblast velmi nízkého tlaku. A to tlaku dokonce tak nízkého, že posune bod varu kapaliny (v tomto případě paliva) dostatečně nízko na to, aby došlo ke kavitaci, tedy k varu. Začnou se tvořit malé bublinky naplněné párou, což by nebylo nic proti ničemu, kdyby tyto bublinky neměly destruktivní účinek. Vytrhávají totiž z materiálu šroubu/vrtulky čerpadla velmi malé částečky materiálu (kov nebo plast). Částečky se dostanou do systému a buď projdou filtrem, nebo se v něm začnou hromadit a časem v něm vytvoří otvor. Dostanou se do citlivých vstřikovačů a neštěstí je na světě.
Problém adaptace
Jak auto stárne, mění se i vlastnosti čidel, která mohou ztratit přesnost nebo se v datech z nich vytvoří určitá odchylka. Na to se při vývoji myslelo a software řídící jednotky je v tomto do značné míry pružný a přizpůsobivý. Dříve nebo později tak může dojít k tomu, že i zmanipulovaná data z powerboxu budou řídící jednotkou upravena do nějakých „reálných hodnot“.
Proč nepoužívat powerbox pro zvýšení výkonu
Zdroj médií: Depositphotos.