PRÁCE 🧰

Jak funguje powerbox a proč jej nepoužívat pro zvýšení výkonu vozidla

12. 6. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o chiptuningu Zvýšení výkonu chiptuningem

V souvislosti s chiptuningem se často zmiňuje powerbox, jako jednoduché řešení, při kterém nehrozí ztráta záruky, aplikace trvá v řádu minut a efekt je stejný, jako při klasickém chipu. Není tomu tak.

Jak funguje powerbox a proč jej nepoužívat pro zvýšení výkonu vozidla

Řídící jednotka motoru má na starosti vše, co ovlivňuje chod motoru a kontrolu veškerých procesů v něm. V podstatě řídí to, jaké množství paliva se bude vstřikovat, jaký bude předstih, otevření sací klapky a další spoustu faktorů, které mají vliv na výkon a spotřebu. Procesy řídí software v řídící jednotce nahraný a rozhoduje se na základě údajů, které má k dispozici. Všechny tyto údaje se v řídící jednotce sbíhají a snímají je čidla umístěná všude, kde je potřeba.

Rozdíl powerbox vs. chiptuning

Při klasickém chiptunigu se mění tento software řídící jednotky tak, aby auto mělo vyšší výkon a krouticí moment. Změní se hodnoty množství vstřikovaného paliva, otevření škrticí klapky, tlak turbodmychadla, předstih a podobně. Program se pořád rozhoduje na základě reálných údajů, ale rozhoduje se jinak – tak, aby auto mělo ve výsledku lepší dynamiku.

Powerbox na to jde jinak! Do softwaru řídící jednotky se nesahá, nic se na něm nemění, ale manipuluje se s daty, která jsou řídící jednotce předkládána a na základě kterých se rozhoduje. Vlastně se dá říci, že powerbox řídící jednotce lže, aby ta se rozhodovala na základě nepravdivých dat. K čemu jsou jí předkládána taková data, je asi každému jasné, jde především o to, aby na to řídící jednotka reagovala, zvedla výkon a krouticí moment motoru.

Je to vlastně malá krabička, která se napojí mezi nejdůležitější čidla a řídící jednotku. Do powerboxu tak jdou údaje z těchto čidel, jsou upraveny a následně posílány řídící jednotce. Ta nic nepozná, ale rozhoduje se na základě nepravdivých dat. Není tak nutné sahat do softwaru, k porušení záruky nedojde a výrobci umí i třeba to, že řidič se může na powerbox napojit bezdrátově pomocí smartphonu a „ladit“ si nastavení částečně podle sebe.

Řeklo by se, že je vše je růžové a zalité sluncem, jenže není tomu tak. Powerbox přesvědčuje řídící jednotku mimo jiné i o tom, že tlak vstřikování je nižší než skutečný a je třeba ho zvednout. To je problém zejména u common-rail systémů, které pracují s už tak dost vysokými tlaky. Čerpadlo nicméně na základě oklamané řídící jednotky dostává pokyn tlak dále zvyšovat.

Problém kavitace

Na hranách šroubu čerpadla tak vzniká oblast velmi vysokého tlaku, jenže hned o kousek vedle, tedy na té ploché straně šroubu, je oblast velmi nízkého tlaku. A to tlaku dokonce tak nízkého, že posune bod varu kapaliny (v tomto případě paliva) dostatečně nízko na to, aby došlo ke kavitaci, tedy k varu. Začnou se tvořit malé bublinky naplněné párou, což by nebylo nic proti ničemu, kdyby tyto bublinky neměly destruktivní účinek. Vytrhávají totiž z materiálu šroubu/vrtulky čerpadla velmi malé částečky materiálu (kov nebo plast). Částečky se dostanou do systému a buď projdou filtrem, nebo se v něm začnou hromadit a časem v něm vytvoří otvor. Dostanou se do citlivých vstřikovačů a neštěstí je na světě.

Problém adaptace

Jak auto stárne, mění se i vlastnosti čidel, která mohou ztratit přesnost nebo se v datech z nich vytvoří určitá odchylka. Na to se při vývoji myslelo a software řídící jednotky je v tomto do značné míry pružný a přizpůsobivý. Dříve nebo později tak může dojít k tomu, že i zmanipulovaná data z powerboxu budou řídící jednotkou upravena do nějakých „reálných hodnot“.

Proč nepoužívat powerbox pro zvýšení výkonu

Zdroj info: CIMBU Autosport.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články