PRÁCE 🧰

Honda Civic má spotřebu jako úsporný diesel

19. 1. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Honda

Hybridní auta fungují skvěle především ve městech. Jak nám ukázal test Hondy Civic, tak i její pohon označovaný e:HEV ve spotřebě exceluje.

Honda Civic - spotřeba

Jak funguje pohon Hondy Civic?

Honda nedělá úplně klasický hybrid, ale spíš elektromobil s malou baterií, který si s sebou vozí generátor. Benzinový dvoulitr s účinností přes 40 % napájí svojí činností baterií, ta zase předává energii elektromotoru. Přímé propojení spalováku s koly je možné, ale jenom ve vyšších rychlostech pomocí spojky a v podstatě přímého převodu. S trochou nadsázky by se dalo říct, že Honda Civic nemá převodovku jako takovou, ale pouze šestý stupeň.

Výhodou řešení je, že motor běží maximum času v optimálních a nejefektivnějších otáčkách. Systém pracuje samozřejmě i s rekuperací, kterou si může řidič pomocí pádel pod volantem nastavovat podle potřeby. Není problém při sjíždění z dálnice naplnit rekuperací celou dostupnou kapacitu trakční baterie (1 kWh), přičemž se samozřejmě vypne spalovák, aby neběžel zbytečně.

Spotřeba Hondy Civic

Když už jsme u té dálnice, tak na té se spotřeba šplhá docela vysoko, protože elektromotor musí točit dost vysoké otáčky a propojení spalováku na kola funguje jen v omezeném výkonu. Jakmile řidič potřebuje zrychlit, spojka rozpojí a autem zase pohybuje už pouze elektromotor. Reálně není problém se dostat na nějakých 7 litrů na sto, ale klidně i výše.

Naopak při okreskové jízdě v rámci předpisů, tedy do 90 km/h a s pozvolným zrychlováním se nám povedlo dostat i na 3,9 litrů na sto, což je hodnota typická spíše pro naftové motorizace. Když jsme auto nešetřili a jeli běžným tempem, byl apetit dvoulitru asi o půl litru vyšší, což je ale stále excelentní výsledek. Problém je akorát s prvními pár kilometry, kde holt motor potřebuje zahřát, běží na bohatou směs a spotřeba se hravě přehoupne přes 7 litrů.

Ve městě bude hodně záležet na provozu, Praha v ranní špičce je dost očistec, ale neustálé brzdění a s tím spojená rekuperace znamená, že Honda Civic těží z koncepce svého pohonu maximum. Na tak absurdní číslo, jako kdysi s Hondou Jazz se mi dostat nepodařilo (2,8 litru na sto), ale s hodnotou 3,7 litru na sto si myslím, že vůz rozhodně ostudu neudělal.

Celý test jsme končili s průměrem 4,6 litrů na sto, což je u benzinového auta skvělý výsledek. Odhadem by šly ještě dvě desetinky dolů ze spotřeby ubrat, kdyby Honda Civic nebyla tak zábavné auto a sem tam neponoukala k rychlejšímu projíždění zatáček a rychlým výjezdům z nich.

Zdroj info: Honda, autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články