PRÁCE 🧰

Hybridní hypersport 499P vrací Ferrari po 50 letech do královské třídy vytrvalostních závodů!

31. 10. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Motorsport

Ferrari o víkendu představilo nový závoďák, se kterým se bude chtít poprat o celkové vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Jmenuje se 499P, vypadá senzačně a my vám ho nyní detailně představíme.

Ferrari 499P

Ferrari má v Le Mans dlouhou historii, v padesátých a šedesátých letech zde pravidelně vyhrávalo. Naposledy Ferrari, jako tovární tým, bojovalo o celkové vítězství v Le Mans v roce 1973, pak začalo kralovat Porsche a další a Ferrari svůj tovární program zařízlo. I tak je ale s devíti celkovými triumfy historicky třetí nejúspěšnější značkou závodu. Ale nyní se Ferrari po předlouhých padesáti letech vrací do nejvyšší kategorie vytrvalostního závodění zpět. No, abychom byli přesní – nevrací se pouze do Le Mans, ale vrací se do kompletního Mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA WEC a na startovním roštu tak doplní Porsche, Toyotu, Peugeot a Cadillac. Jo, máme se na co těšit!

Hybridní hypersport

Teď už ale k samotnému autu. Zadní kola tu pohání oturbený šestiválec s rozevřením válců pod úhlem 120 stupňů, který má svůj základ v silničním Ferrari 296 GTB. Pohonná jednotka je ale jinak kompletně přepracována a inženýři se snažili ji především odlehčit. Ke spalovacímu motoru se v rychlostech nad 120 km/h připojuje ještě elektromotor na přední nápravě. Tomu dává energii 900V baterie, která se dobíjí rekuperací při brzdění. Inženýři při konstrukci hybridního ústrojí využili zkušeností z Formule 1. Hybridní hypersport tak disponuje kombinovaným výkonem 500 kW (670 k) – přesně tolik maximálně dovolují pravidla kategorie Le Mans Hypercar.

Ferrari 499P

Historický odkaz

Dramaticky tvarovaná, aerodynamicky vycizelovaná karoserie 499P je kompletně karbonová. Design polepů vychází z historie. Inspiroval se modelem 312 PB ze sedmdesátých let, se kterým automobilka ukončila působení v nejvyšší kategorii prototypů. Na historii upozorňuje i písmenko P v názvu hypersportu – u Ferrari tak běžně označovali závodní prototypy. A když jsme u toho názvu – číselná kombinace 499 u Ferrari tradičně znamená objem jednoho válce v kubických centimetrech. A protože jich má 499P, vychází z toho celkový objem motoru přibližně 3 litry.

Ferrari 499P

Závodní program

Provoz závodní stáje pro Ferrari zajistí dlouhodobý partner AF Corse. Společně už dosáhly mnoha úspěchů, především v kategorii GT. Do sezóny FIA WEC 2023 je v plánu nasadit dva tovární hypersporty. V budoucnu se ještě rozhodne, zda-li automobilka poskytne auta i zákaznickým týmům a jestli se Ferrari podívá i do americké série IMSA. Jezdecké sestavy zatím nebyly oficiálně potvrzeny, Ferrari nicméně potvrdilo, že šestici závodníků bude vybírat ze svých vlastních řad. Téměř stoprocentní jistotou je ale Ital Alessandro Pier Guidi, který se od samého začátku podílí na vývoji vozu a byl také prvním jezdcem, který se s prototypem projel na testovacím okruhu ve Fioranu. Zajímavostí je, že většina současných továrních jezdců Ferrari nemá žádné větší zkušenosti s vytrvalostními závody prototypů, všichni jsou ale ostřílení vytrvalostní jezdci s vozy GT a někteří za sebou mají i zkušenosti s F1.

Dva prototypy hypersportu Ferrari 499P už najezdili více než 12 000 testovacích kilometrů. Jezdilo se na mnoha evropských okruzích a do konce roku čeká Ferrari ještě hodně náročného testování. Prvním ostrým závodem bude 17. března závod 1000 mil Sebring. A my už se nemůžeme dočkat až vypukne nová sezóna WEC.

Zdroj info: Ferrari.
Zdroj médií: Ferrari.

Fotogalerie (9 fotek)

Podobné články