PRÁCE 🧰

Ani moderní automatické nabíječky nemusí umět nabíjet všechny druhy autobaterií

19. 1. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Typy baterií Auto-moto baterie a nabíjení

Různé autobaterie mohou mít různé požadavky na nabíječky. I moderní chytré nabíječky nemusejí umět nabíjet zdaleka všechny druhy autobaterií.

Typy baterií a vhodné autonabíječky

Články na téma druhy baterií:

  1. EFB baterie
  2. Trakční baterie
  3. Přídavná baterie do auta
  4. Baterie start-stop
  5. Typy baterií a vhodné autonabíječky - právě čtete

Zaplavené autobaterie

Nejklasičtější a nejrozšířenější typ autobaterií. Olověné desky zaplavené kyselinou. Tyto akumulátory se dají nabíjet i starším typem nabíječky, u které se proud nastavoval ručně. Nemají s nimi samozřejmě problémy ani automatické nabíječky. Jednoznačně nejrozšířenější typ akumulátoru.

EFB baterie

Jsou to vlastně klasické olověné zaplavené baterie, akorát mají silnější desky elektrod. Vydrží podstatně více a nechají si líbit vyšší startovací proudy, při kterých by se slabší desky snadno zkroutily a odpadávala by z nich aktivní hmota. EFB baterie jsou určené pro auta, která mají stop-start systém, ale ne rekuperaci energie. Dříve byly skoro všechny autobaterie konstruované jako EFB, zejména ty prvovýrobní. Jak přišel tlak na cenu, stalo se z EFB akumulátorů něco výjimečného a dražšího. Nabíjet je umí snad všechny automatické nabíječky, ale i ty s nastavitelným proudem.

AGM baterie

Zde už jde o trochu specifickou technologii, kdy mezi deskami není volný elektrolyt, ale je nasáklý ve speciální tkanině. Není tak možné, aby přetékal ze strany na stranu. Nese to s sebou vyšší odolnost, dále se AGMka méně vybíjejí a především dobře snášejí vyšší startovací proudy a cyklické zatížení. V neposlední řadě je výhodou i fakt, že AGM akumulátor můžete klidně otočit dnem vzhůru a nic se nestane, elektrolyt nevyteče. Pro jejich nabíjení je ale třeba chytrá nabíječka.

GEL baterie

Okrajová záležitost, kterou si spousta lidí plete s AGM bateriemi. Ne, není to to samé, to jenom někteří výrobci vydávají AGM akumulátory za gelovky. I když je na těle baterie napsáno „GEL“, může jít o prostou AGM.

Uvnitř GEL akumulátoru je elektrolyt, jenže je tvořen gelem (odtud název) tvořeným kyselinou sírovou a křemičitým práškem. Gelovky snášejí dobře vysoké množství cyklů, lze je provozovat v jakékoliv poloze a tyto baterie také netrpí na přehřívání, protože gel skvěle rozvádí teplo. Umí tedy podávat vysoký výkon po delší dobu než ostatní druhy akumulátorů. Jsou ale velmi citlivé na přebíjení a vyžadují speciální nabíjecí režim, který si automatická nabíječka umí zvolit obvykle sama, případně ho volí uživatel. Nelze je ale nabíjet klasickou „hloupou“ nabíječkou.

Lithiové baterie

Ať už jde o lithium-iontové nebo LiFePO4 baterie, je to něco trochu speciálního. Jsou lehčí, snášejí násobně více cyklů než ostatní druhy baterií a mají velmi malou úroveň samovybíjení. Negativem je dost vysoká cena, proto se používají spíš jen v závodních autech a tam, kde každý gram navíc hraje roli. Vyžadují speciální nabíječku, pozor, ani většina těch automatických neumí lithiovky nabíjet. Pokud to zkusíte, pravděpodobně ji zničíte.

Jak vybrat tu správnou nabíječku?

Každý výrobce uvádí někde na obalu, na webu nebo v návodu, jaké autobaterie lze s jeho produktem nabíjet. Než si přístroj koupíte, dobře prostudujte, co vše zvládá nabíjet a jestli náhodou neprovozujete akumulátor, která nabíječkou nenabijete. Některé nabíječky zvládají všechny výše uvedené akumulátory, například CTEK CS One, nicméně pokud máte klasickou zaplavenou autobaterii nebo třeba AGM, stačí vám i daleko levnější chytrá nabíječka, třeba Bosch C3, která základní druhy akumulátorů nabije bez problémů.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články