PRÁCE 🧰

Co je dojezdová pneumatika, jaké má omezení a jak ji označují různí výrobci?

26. 10. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Typy pneumatik Rádce motoristy

Co je dojezdová pneumatika a v jakém případě se smí a nesmí používat? Co říká zákon o dojezdovce?

Co je dojezdová pneumatika a jaké má označení

Články na téma druhy pneumatik:

  1. RunFlat pneumatiky: Co to je a jaké jsou výhody
  2. Co je dojezdová pneumatika a jaké má označení - právě čtete
  3. Pneumatiky F1 – co mají společného a v čem se liší od běžných pneumatik
  4. Asymetrické, symetrické a směrové pneumatiky
  5. Povolené rozměry pneumatik pro vůz Škoda Octavia
  6. Pneumatiky s hřeby - kde jsou povolené? - již brzy

K čemu slouží dojezdová pneumatika

Dojezdové pneumatiky jsou pláště, které jsou designovány tak, aby umožňovaly bezpečný dojezd automobilu, který dostal na cestě defekt. Dojezdová pneumatika, nebo jinak také run-flat pneumatika, má zesílenou bočnici a speciální konstrukci, která řidiči umožní pokračovat v jízdě až do vzdálenosti 80 kilometrů (některé reklamní údaje výrobců pneumatik uvádí 100 až 1 000 kilometrů).

Rychlost na takové pneumatice je však omezena na 80 km/h. Zpevněné bočnice udržují pneumatiku na ráfku a unesou celou váhu vozidla. I přes to je ale vhodné dojezdovou pneumatiku moc nezatěžovat - i ona se bez vzduchu opotřebovává a dochází k trvalému poškození vnitřní struktury. Odborníci doporučují dojezdovou vzdálenost minimalizovat a dojet do nejbližšího pneuservisu, kde pláště s defektem vymění za nové.

Jiné pojmenování dojezdové pneumatiky

Každý výrobce pneumatik si dojezdové pneumatiky značí dle svého. Většinou se však používá sjednocený název Run-flat.

Run-flat pláště - označení u výrobců
Pirelli, BridgestoneRFT, RunFlat, DriveGuard
MichelinZP
ContinentalSSR/CSR
GoodyearROF/EMT
Dunlopd/RoF
VredesteinVRFC

Pneumatiky run-flat vyžadují přítomnost systému aktivní kontroly tlaku v pneumatikách TPMS (systém monitorování tlaku v pneumatikách), anebo také kontroly pasivní přes ABS a to především z důvodu toho, že by si ani zkušený řidič nemusel všimnout defektu a nesnížil by svou rychlost.

Run Flat pneumatiky

Dojezdové pneumatiky se zesílenou bočnicí mají prokazatelně vyšší hmotnost o 0,7 až dokonce 1,5 kilogramu. Mají také větší valivý odpor a s tím spojenou také vyšší spotřebu automobilu. Přezouvání runflatů je kvůli zesílení náročnější a při defektu se kvůli opotřebení musí měnit gumy v páru. Přezouvání kol tak bude dražší.

Zdroj info: Continental, Bridgestone, Nokian Tyres.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články