PRÁCE 🧰

Dojezd elektromobilů v zimě. O kolik se sníží a co dělat, abyste dojeli co nejdál?

6. 9. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Dojezd elektromobilu

I přes některé opravdu skvělé vlastnosti mají elektromobily i svá negativa. Jedním z nich je snížení dojezdu za nízkých teplot, tedy typicky v zimě. Jak dramatické to ale je? A jde s tím něco dělat?

Dojezd elektroaut v zimě

Tím hlavním problémem, který způsobuje snížení dojezdu elektromobilu, je kapacita baterie. Ta, když to trochu zjednodušíme, s klesající teplotou ztrácí svoji využitelnou kapacitu. To je problém hlavně v zimě a zejména pro elektromobily, které parkují venku.

Zmrzlá baterie

V případě parkování s autem zapojeným do zásuvky umožňují některé elektromobily s pokročilým chlazením/ohřevem akumulátoru zadat do mobilní aplikace čas odjezdu. Palubní počítač se už postará o to, aby byla baterka v optimální teplotě a jako bonus zvládne vyhřát i interiér. Další průběžný ohřev si pak auto zajistí samo za jízdy, na což ale padne další energie navíc. Vyjde to ale daleko výhodněji, než jízda se studenou baterkou.

Tepelný komfort posádky umí taky dost z dojezdu ukousnout. Ve výhodě jsou elektromobily, které si řeší vytápění tepelným čerpadlem, což je efektivnější, než standardní topení.

V USA skoro o polovinu

A jak je to v praxi? Na to existuje hned několik průzkumů. V Americe testovali 20 vozů v doslova laboratorních podmínkách a v průměru zaznamenali snížení dojezdu při -7°C o relativně přijatelných 12 %. V okamžiku, kdy zapnuli topení, snížil se dojezd o 41 %.

Norská praxe je dost odlišná

Trochu jinak na to šli Norové. Ti se rozhodli pro test v reálných podmínkách a výsledek se od amerického testu dost lišil. Nutno podotknout, že v Norsku vztahovali snížení k dojezdu uváděnému výrobci (dle WLTP normy). Aby byly výsledky co nejvíce vypovídající, byl interiér vozu vždy vytápěn na 20°C a bylo zapnuté vyhřívání sedačky. Výsledkem byl dojezd snížený o 18,5 % oproti oficiálnímu, což není nijak dramatické.

V praxi bychom počítali s tím, že za mrazů se holt dojezd u auta na baterky sníží o čtvrtinu, ať je tam nějaká rezerva a podle toho případně elektromobil vybírali. S ohledem na to, že většina řidičů denně neujede více než 60 kilometrů (což ujede každý dnešní elektromobil), nemá toto smysl nijak řešit a vybírat auto primárně podle dojezdu. Pokud už se dostanete do situace, kdy budete potřebovat skutečně dojet co nejdál, vypněte topení a veškeré zbytečné příslušenství. Pár kilometrů k dobru to hodí.

Zdroj médií: energy.gov.

Podobné články