PRÁCE 🧰

Do kdy jsou povinné zimní pneumatiky a kdy je můžu bezpečně přezout zpět na letní?

26. 3. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Pneumatiky a zákon Rádce motoristy

Zimní pneumatiky jsou na autech delší dobu než pneumatiky letní - někdy tomu však tak být vůbec nemusí. Do kdy je nutné je na autě vlastně mít?

Do kdy musí být zimní pneu

Do kdy musí být zimní gumy

Zákon o silničním provozu hovoří velice nejednoznačně. Zákonem stanovené období povinnosti užití zimních plášťů je sice v období od 1. listopadu do 31. března, ale platí především v následujícím případě. S tím je však spojen fakt, že pokud přijdou první březnové slunečné dny, rozhodně to neznamená, že je nutné okamžitě přezouvat na letní pláště, aby se zimní zbytečně nesjížděly. Týden ani dva týdny jízdy ve vyšších teplotách zimním plášťům rozhodně životnost nezkrátí zároveň vám mohou i zachránit život. Je důležité počítat s faktem, že i při prvních teplejších dnech je ještě silnice (beton, asfalt) stále mnohem studenější než teplota vzduchu.

Řidič je povinen mít zimní obutí v případě, že se na silnici nachází souvislá sněhová pokrývka, led, sněhová břečka nebo námraza. Zimní obutí se musí nacházet na všech nápravách - nemůže se tudíž stát, že na jednom kole omylem zapomenete letní plášť. Příslušníci Policie české republiky často tento fakt kontrolují a v případě nedodržení hrozí vysokými pokutami. Na místě je bloková pokuta do výše 2 000 korun. Ve správním řízení pak můžete zaplatit klidně až 2 500 korun.

Alpský symbol x M+S

Zimní pneumatiky se nově od roku 2019 označují takzvaným alpským symbolem (3PMSF - Three-Peak Mountain Snowflake). Pokud vlastníte zimní pneumatiky s označením M+S, nebo M/S zbystřete. Pneumatiky se symbolem M+S (z anglického mud and snow) svou směsí již nevyhovují bezpečnostním standardům zimních pneumatik. Tyto pneumatiky mají téměř o 25 % horší trakci na sněhu i ledu. Tyto pneumatiky sice vyhoví zákonu, ale s bezpečností už to nebude tak růžové.

Pneumatiky s alpským symbolem jsou zárukou kvality a především funkčností v extrémně nízkých teplotách a na sněhu. Zlomovým bodem, kdy je vhodné přezout na zimní pneumatiky, je udáván právě kolem 7 °C, zde se totiž lámou vlastnosti plášťů ve prospěch těch zimních. Obecně se udává, že pokud průměrná denní teplota klesne pod °C, silnice (asfalt, beton, podloží) má pak teplotu blízko velmi blízko k 0 a to může přinést nenadále situace, které by už řidič na letních pláštích nemusel zvládnout. S klidem v duši tak můžete přezouvat v případě až uvidíte, že se průměrné denní teplotní hodnoty pohybují právě pod hranicí 7 stupňů.

Zákon o zimních pneumatikách

Část vyhlášky č. 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zní:

F) Technické požadavky na výbavu vozidel koly, pneumatikami a protiskluzovými řetězy:

13. Vozidlo nesmí být, s výjimkou nouzového dojetí, současně vybaveno pneumatikami různých rozměrů a konstrukcí, pokud při schválení technické způsobilosti není stanoveno jinak. Na téže nápravě musí být používány pouze shodné pneumatiky. Konstrukcí pneumatiky se rozumí konstrukce diagonální, radiální, smíšená - BIAS BELTED. Shodnou pneumatikou se rozumí pneumatika stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a obchodní značky. Druhem dezénu pneumatiky se rozumí dezén letní a dezén zimní, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení M+S, M.S, M/S nebo MS; za zimní dezén se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML, MPT nebo POR.

Zdroj info: Pneumatiky.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články