PRÁCE 🧰

Co je přídavná baterie do auta

17. 2. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Typy baterií Auto-moto baterie a nabíjení

Ne všechna auta mají jenom jednu baterii. Některá mají dvě a může tomu tak být z různých důvodů.

Přídavná baterie do auta

Články na téma druhy baterií:

  1. EFB baterie
  2. Trakční baterie
  3. Přídavná baterie do auta - právě čtete
  4. Baterie start-stop
  5. Typy baterií a vhodné autonabíječky

Pokud jsou dvě baterie v běžném autě, je to většinou z toho důvodu, že vůz disponuje dost energeticky náročnou výbavou. Multimediální systém, silnější reproduktory, pneumatické odpružení, lednička a všechno další konzumuje takové množství elektrické energie, že na to konstruktéři vyhradili vlastní baterii. Ta nemusí být jen pod přední kapotou, ale třeba i v kufru. Startér pak má svůj vlastní, obvykle menší akumulátor, který je na typickém místě. Dobíjení přídavné baterie je o něco složitější a v případě poruchy je oprava většinou nákladnější.

Druhou baterii mají i některá vozidla se start-stop systémem. Pomocná baterie je vždy výrazně menší, často je uložena v kufru a jedná se o AGM baterii. Funguje jako pomocná baterie pro start a záložní baterie pro elektrické systémy vozidla. Hlavní startovací akumulátor je vždy větší.

Pro expedice i kempování

Využití druhé baterie můžeme ale najít i aut, která jsou určena k výletům mimo civilizaci. Tato auta mají dvě baterie, startovací a kabinovou, navzájem nezávislé, ale dobíjené jedním alternátorem. Díky vlastnostem přídavné baterie může sloužit pro napájení elektrické výbavy obytného prostoru – osvětlení, čerpadel vody, TV, řízení topení a lednice a napájení osobních spotřebičů.  Každopádně je od startovacího akumulátoru oddělena, aby nedošlo k vybití i startovací baterie. Mají to tak offroadové expediční speciály, ale třeba i obytné vozy, kde právě ta druhá baterie má odlišnou konstrukci podřízenou pravidelnému hlubokému vybíjení a často i dost vysokou kapacitu, aby s ní vozidlo vydrželo fungovat i několik dnů. V současnosti jsou u luxusních obytných vozů tyto olověné baterie nahrazovány moderními lithiovými bateriemi. Násobně zvýšená pořizovací cena je vyvážená nižší hmotností, vyšší kapacitou tedy delší výdrží a životností přídavné baterie , samozřejmě při správné údržbě.

Zvláštnost elektromobilů

Jestli byste čekali, že hybridy s relativně velkou baterií si vystačí právě jen s jednou, tak vás zklameme. Většinou totiž mají i AGM startovací akumulátor, ačkoliv obvykle s relativně malou kapacitou. A pro někoho může být šokem i přítomnost 12V AGM autobaterie v elektromobilech. Tam na první pohled nemusí dávat smysl vůbec, protože se vlastně žádný motor startovat nemusí, že? Jenže z bezpečnostních důvodů je od elektronické výbavy auta oddělen ten hlavní velký akumulátor, který tak slouží jen a pouze pro pohon. Připojuje ho docela velký stykač, který obsluhuje právě ta klasická autobaterie a to až před samotnou jízdou. Jenže spousta lidí to neví a končí to tak, že s elektromobilem někde zastaví, nechají běžet klimatizaci/topení s tím, že "to přece má velkou baterku". Jaké je pak jejich překvapení, když se jim nepodaří odjet, ačkoliv hlavní akumulátor je třeba plně nabitý.

Zdroj info: Autoaku, web.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články