Únik kapaliny z chladicího okruhu automobilu aneb Oprava chladiče

9. 4. 2021 5 min. čtení Tipy a rady

Únik chladicí kapaliny skrz chladič není nic neobvyklého. Na ty menší úniky se vyrábí speciální prostředky a obecně jsou chladiče docela dobře opravitelné. Pokud je ale chladič děravý po nehodě, tak už mu nepomůže ani svěcená voda.

Unik kapaliny z chladicího okruhu automobilu aneb Oprava chladiče

Chladicí kapalina většinou uniká buď přes staré těsnění, nebo skrz díru nebo trhlinu. Ze všeho nejdřív je tak ideální místo úniku lokalizovat a pak se rozhodnout, jak postupovat dál. Někdy se dá s malým únikem po doplnění chladiva pokračovat v cestě dál, jindy je třeba to celé vyřešit ideálně hned a na místě.

Zaletovat to!

V případě, že k úniku dochází přes hliníkovou část, je několik možností. Tou první je svěřit úkol firmě, která se na tento druh oprav specializuje a umí za pomoci speciální kapaliny, zabraňující oxidaci hliníku, díru zaletovat. Je to úkon za pár stokorun a v případě, že je na daný vůz chladič jako náhradní díl drahý, stojí za zvážení. 

Přípravky pro řešení úniku kapaliny z chladiče a chladicího okruhu

Spešl vodičky

Další variantou je koupě speciálního přípravku, který se naleje do nádobky s chladicí kapalinou. Obsahuje většinou malé šupinky, které umí ucpat jak díru v kovu, tak i místo, kde už dosloužilo těsnění. Pozor ale na to, abyste ho neužívali až moc. Ve vyšším množství totiž zvládne ucpat třeba i vodní pumpu a člověk tak nadělá touto opravou víc škody než užitku. Často tyto přípravky najdete v sortimentu čerpacích stanic, kde jsou sice těžce předražené, ale v nouzi dokážou zachránit situaci a vyřešit ji v řádu minut. V e-shopech nebo auto-moto prodejně tyto vodičky seženete za výhodnější ceny.

Lepidla a hmoty

Pak existují i nejrůznější dvousložková lepidla nebo hmoty, které jsou podobné plastelíně. Aplikují se na místo, kde dochází k úniku, nechají se ztuhnout a velmi často to pomůže a chladič pak slouží dál, klidně třeba pět let. Před aplikací je dobré dané místo očistit a odmastit. Určitě je ale třeba hlídat, jestli únik po opravě nepokračuje, i třeba v menší míře.

Kdo se s tím nechce moc "crcat", asi udělá nejlépe, když koupí celý nový chladič, čímž je problém na dlouhou dobu vyřešen definitivně. Pokud je náhradní chladič jako díl drahý, jsou firmy specializující se na opravy způsobem, že se vymění jen kovový střed, což se dá realizovat za částku kolem 3 000 - 4 000 korun.

Zdroj médií: Depositphotos.com
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?