PRÁCE 🧰

Co dělat, aby automatická převodovka vydržela

19. 6. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Jak se starat o automatickou převodovku

Automatické převodovky jsou sice komfortní, ale zároveň i dost drahé, když přijde na nějakou poruchu. Proto je dobré se k nim chovat tak, aby vydržely co nejdéle.

Jak prodloužit životnost automatické převodovky

Olej je základ

Klíčovým faktorem pro životnost automatické převodovky je stav maziva. Na ten má vliv celá řada věcí, ale primárně jsou to nejrůznější malé či větší částečky kovu i jiných materiálů. Při jízdě dochází ve skříni ke tření, které sice olej snižuje, ale ani tak nelze zabránit třeba tomu, aby se spojkové lamely obrušovaly. Po nějaké porci kilometrů tak je mazivo plné nepořádku, který tam v ideálním případě být nemá.

Je na druhou stranu pravda, že výrobci převodovek jdou životnosti naproti alespoň tím, že instalují olejový filtr. Ale to má opět „ale“, protože filtry bývají častokrát dva. Jeden, který se mění vcelku snadno při výměně maziva a druhý, který je uvnitř převodovky a je součástí třeba olejové vany. Pro jeho výměnu je potřeba vanu sundat a následně znovu namontovat, což vyžaduje přetěsnění a není to levné.

Ani samotná výměna oleje není tak triviální, jako u motoru. Nestačí jen vypustit starý a napustit nový, je potřeba udělat tzv. proplach, což znamená, že doslova za chodu se do skříně čerpá jednou stranou nové mazivo a druhou stranou to staré odtéká. Kdyby se toto neudělalo, tak v převodovce zůstane až 40 % původní náplně.

Optimální interval je 30 tisíc km

A jak často tedy olej měnit? Když si přečtete návod k autu, tak výrobci samozřejmě tvrdí, že se to dělat nemusí, což není úplně pravda. Kdo chce, aby mu auto sloužilo třeba čtvrt milionu kilometrů, měl by zajet na výměnu oleje v převodovce každých zhruba 30-40 tisíc kilometrů. Životnost zejména automatické převodovky DSG se tím opravdu prodlouží, ty jsou na špatný olej háklivější.

Vyhněte se kickdownu

Na výdrž má vliv i zacházení s převodovkou. Běžné automaty jsou stavěné na běžnou jízdu. Časté prudké zrychlování přes tzv. kickdown jim rozhodně neprospívá, ale spíše škodí. Kickdown je krajní poloha plynového pedálu – když ho zkrátka doslova zadupnete do podlahy. Celé mechanické soustrojí je v tu chvíli namáháno maximálním krouticím momentem motoru, což znamená i zvýšené opotřebení.

Řešte závady včas

Obecně je dobré být trochu vnímavý k autu a převodovce obzvlášť. Postupem času a s degradací její olejové náplně se může i pomalu měnit způsob, jakým řadí. Může začít měnit převody až ve vyšších otáčkách, trochu cukat, eventuálně se mohou objevit nové zvuky, které dřív auto nedělalo. Není úplně dobré čekat, až se objeví rozsvícená kontrolka a palubní počítač vypíše číslo závady (v tom lepším případě). Při jakýchkoliv nestandardních projevech je naopak potřeba co nejdřív kontaktovat servis a záležitost minimálně konzultovat. Jedna závada totiž na sebe může navázat závady další a náklady na opravu exponenciálně rostou.

VIDEO: Jak prodloužit životnost automatické převodovky?

Zdroj info: Automatické převodovky Praha s.r.o..
Zdroj médií: Automatické převodovky Praha s.r.o..

Podobné články