PRÁCE 🧰

Citroën C4 - jak řadí osmistupňový automat?

20. 12. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Citroën

Jaká je osmistupňová automatická převodovka u nového Citroënu C4? Francouzský Citroën C4 přišel v roce 2020 jako již třetí generace. Jeho nástupcem je DS 4 a předchůdcem byl malý Citroën Xsara.

Automatická převodovka u Citroënu C4

C4 je definována jako malý rodinný vůz nižší střední třídy, nebo také kompaktní crossover SUV. Sama automobilka vůz označuje hatchbackem i když do typického hatche má dost daleko. Citroën s přídomkem C4 je vyráběn již od roku 2004 a vyrábí se dodnes.

Nedávno jsme měli možnost otestovat novou C4 s automatickou osmistupňovou převodovkou. Automat se ovládá velmi minimalistickou páčkou v interiéru vozidla na jeho středové konzoli. Pro volbu jízdy dopředu nebo couvání je nutné páku déle podržet, což se může v mnoha případech i vymstít, především pokud potřebujete rychle z couvání přejít do normálního chodu vpřed.

Automatická převodovka u Citroënu C4

Citroën C4 automatická převodovka

Minimalistická páka je zřejmě designována především pro jemné ženské ručky, v případě mužských pazourů může být řazení občas opravdu problém. Naštěstí i tento problém Francouzi vyřešili a v případě manuálního řazení je možné řadit pádly nacházející se pod volantem.

Převodovka má podle nás opravdu pomalé řazení a trvá jí, než se přepočítá, jaký kvalt má vlastně hodit. Převodovka tahá již v nižších otáčkách, ale řazení jde téměř vždy poznat – rozhodně není plynulé a ani tiché. Na dálnici pak točíte osmičku lehce přes dva tisíce otáček. C4 má osmistupňový automat s hydroměničem.

Hydroměnič je zařízení, které umožňuje přenos točivého momentu mezi hřídelí s různými otáčkami. Uvnitř měniče se nachází kapalina, která při rozdílu úhlových rychlostí využívá svou sílu k násobení momentu. Vznikne takzvaná hydraulická spojka. Hydroměnič se skládá hned ze čtyř částí – čerpadlo (poháněný motorem), turbína (výstupní prvek), stator (násobič momentu) a spojka blokování měniče (mechanicky spojuje čerpadlo s turbínou).

Automatická převodovka u Citroënu C4

U převodovek EAT8 se začínají objevovat závady většinou u dodávek. Odchází primárně součástka, která se zatím nedá pořídit k opravě jako originální, ani jako díl z druhovýroby. V takovém případě se auto s touto převodovkou stává nepoužitelným - tedy pokud nesáhnete po nové převodovce, která se cenově pohybuje v řádech stotisíců. Zatím nejdelší zaznamenaný nájezd s touto převodovkou je okolo 170 tisíc kilometrů.

Zdroj info: AutoExpress, Autorevue, Wikipedie, Citroen, Automatické převodovky Praha s.r.o..
Zdroj médií: Nikola Vrablová, Automatické převodovky Praha s.r.o..
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články