PRÁCE 🧰

Cesta elektromobility do srdcí běžných řidičů? Retro!

16. 8. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Oblíbenost elektrických aut

Oslňovat řidiče nejnovějšími technologickými vychytávkami, počty displejů, hlasovým ovládáním a kdovíčím, může fungovat na mladší generace. Jenže staré konzervy tohle spíš děsí.

Elektromobilita v ČR a oblíbenost: Co ji pozvedne?

Elektromobily a cena

Elektromobily jsou přes veškeré mé výhrady k nim docela fajn. Co mi na nich trochu překáží, je zatím cena a v tomto ohledu rozhodně nejsem sám. Teen generace a dnešní „dvacátníci" s elektrovehikly nemá dle mých pozorování problém, ale chybí jim kapitál na pořízení třeba Tesly. Jejich rodiče si v garáži typicky hýčkají oktávku první generace s vědomím toho, že skutečně nic víc nepotřebují, ačkoliv peníze třeba na Model 3 by měli. Každopádně mají pravdu, investice do jakéhokoliv nového auta je pro ně svým způsobem zbytečná. Když je pak někdo do moderního auta posadí, jsou vlastně v úplně jiném světě. Všechno se ovládá dotykem, startuje se tlačítkem a s rozjezdem se neozývá žádné zvyšování otáček spalováku... Chybí tu zkrátka jakákoliv spojnice s těmi jejich jistotami, s tou starou dobrou oktávkou.

Vyděšený boomer

Mimochodem, velmi dobře si vzpomínám na svoji úplně první zkušenost s elektromobilem. Když jsem elektrického golfa párkrát obešel a naznal, že je to vlastně úplně normální auto, kterému akorát chybí výfuk, sedl jsem dovnitř, že teda pojedu. Zmáčkl jsem tlačítko pro „nastartování“ a hledal, co je špatně. Chyběl mi totiž ten zvuk nastartování motoru, který odděloval ten jakýsi klidový režim auta a režim, kdy motor běží, tudíž je možno vyjet. Prostě to bylo strašně divné a můj mozek odmítal uvěřit tomu, že je možné, aby se po sešlápnutí akceleračního pedálu něco začalo dít bez jakéhokoliv akustického doprovodu. Dnes už tohle samozřejmě nevnímám, ale chápu, že spoustu lidí by to vyděsilo stejně jako mě.

Cesta elektromobility v ČR je retro!

Automobilky tak horko těžko tlačí „boomerům“ nejnovější technologie a elektropohon, protože ti holt nechtějí procházet počátečním šokem, zkoumáním a objevováním. Jednou z cest, kterou sem tam někdo vyzkouší, je retro. Zkrátka navázat minimálně designem na něco, co je lidem blízké, co znají a mají to třeba spojené se svým mládím a dětstvím. To zařídí, že ten úplně prvotní dojem, třeba i jen z fotky v prospektu, bude pozitivní.

Jak navázat na klasická auta

To je případ i DeLorean Motor Company, což sice není ten původní výrobce automobilů, ale jeho moderní následovník. A právě DeLorean se chystá udělat elektrického následovníka původního DeLorean DMC 12. Auta, které jistě zná každý, kdo viděl sérii Návrat do budoucnosti. Ano, novinka, která má být odhalena ještě v letošním roce, bude elektromobil, ale nepochybně si sympatie „konzerv“ získá snáze než třeba Tesla.

DMC 12

Za retrem nemusíme do Ameriky, ale klidně se můžeme podívat na druhou stranu - do Japonska. Honda se pokusila designem tak trochu navázat na starý Civic (první generaci) a namísto agresivních úzkých světel a výrazných linek nabídla uhlazenou roztomilost. Uvnitř už je to ale samozřejmě hypermoderní auto plné obrazovek (doslova). Potěšil mě i fakt, že se jedná o zadokolku, což je zejména za oceánem vnímáno pozitivně.

Honda e

Konverze spalovacího auta na elektromobil

Za v podstatě absolutní spojení moderní technologie a retra, se dá považovat konverze klasického spalováku na elektromobil. Jsem si samozřejmě vědom toho, že existuje velmi tenká hranice mezi tím, kdy se auto jednoduše předělá na elektropohon a mezi barbarstvím. Obvykle to není až tak extrémně drahá záležitost, ale asi by mi bylo líto starého Porsche, kdyby mu někdo vykuchal spalovák a narval tam elektromotor.

Ale pokud vám klekne na VW Transporter T5 motor a neseženete nový, pak mu můžete za 650 tisíc korun vdechnout nový „elektrický“ život. Na rozvážky zboží po městě to bude rozhodně lepší než naftová klasika.

Zdroj info: InsideEVs, EV West.
Zdroj médií: Depositphotos, DeLorean Motor Company, Jakub Mokříš, YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=ZN0-QSBLlWA).

Podobné články