Význam červených kontrolek v autě - jsou všechny tak vážné?

8. 3. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

Pokaždé, kdy nastartujete auto, se na přístrojovém štítu zobrazí hned několik různě barevných kontrolek. Většina z nich správně zhasne, ale co když zůstane nějaká červená svítit nebo taková naskočí při cestě?

Červené kontrolky na přístrojovém štítu

Obecně se červené kontrolky považují za velmi závažné a je třeba s nimi spojený problém řešit a neodkládat. Naštěstí některé z nich nejsou tak kritické a spíše jen člověka upozorňují na bezpečnostní hledisko.

Méně závažné kontrolky

Začneme hezky od těch nezávažných, které snadno vyřešíte vy sami. Mezi "bezpečné červené" ikonky patří zejména tři obrazce. Jedná se o kontrolku, která značí zataženou ruční brzdu (červené kolečko s P uprostřed a závorkami z obou boků). Ta nezhasne, dokud ručku nepovolíte. Jakmile brzdu pustíte, ikonka zmizí a vy můžete vyrazit na cesty.

Další kontrolkou, která nehlásí žádnou poruchu, je ikonka v podobě sedačky s pásem. Nejde o nic jiného než to, že někdo z pasažérů není připoutaný. Je vhodné situaci okamžitě napravit, protože leckdy mohou bezpečnostní pásy zachránit život při nebezpečných dopravních nehodách. Navíc, pokud budete blikání kontrolky ignorovat, v drtivé většině vozů se dostaví i akustické nepříjemné upozornění, které postupně nabývá na hlasitosti - nic příjemného.

V neposlední řadě kontrolka, která svítí červeně a svým způsobem nebezpečná je, jsou otevřené dveře. Přidáme-li k tomu, že nejste připoutáni nebo nějaký pasažér vzadu, snadno může vypadnout za jízdy - ba ne, to je trochu hororový scénář. Nicméně, jestliže špatně zabouchnete dveře i ty páté od kufru, objeví se to v systému, který vás na to upozorní. Někdy se zobrazuje u modernějších a dražších aut i grafika.

Hodně závažné kontrolky

Od těch lehce závažných se dostáváme k poněkud horším kontrolkám, jejichž ignorování by vás mohlo přijít i hodně draho. 

Červené kontrolky na palubním přístroji vozu

Jednou z nich je například autobaterie. Na přístrojové desce se zobrazí jako červený obdélník s plusem a mínusem. Může znamenat velký problém, například může být akumulátor vybitý a auto nepůjde vůbec nastartovat, v jiném případě tam zbude trochu šťávy, ale baterie není schopna vyrábět další proud. Sice můžete v kabině povypínat vše, co potřebuje šťávu právě z baterky, ale nepomůže vám to ujet dalších 50 kilometrů. Nejlepší, co můžete udělat, je vůbec nevyjíždět, nebo se dostavit do nejbližšího autoservisu. Samozřejmě problém může snadno vyřešit nová autobaterie a v některých případech i nabití.

Rudě rozsvícená olejnička opravdu neznamená džina, který vám splní tři přání. Každopádně pokud se kontrolka rozsvítí, je to takříkajíc průser. Jedná se totiž o upozornění na nízký tlak oleje. Pokud to nebudete řešit, můžete si nenávratně poškodit motor a auto odepsat. V ideálním případě tedy zastavte a pokud jste mimo civilizaci tak volejte asistenční službu nebo si zkrátka jakkoliv opatřete olej, kterého je v motoru pravděpodobně málo. Pokud nevíte, jaký vaše auto papká, mělo by to být napsané přímo v manuálu k vozu. Kontrolka ale nemusí nutně značit jen nedostatek oleje, může jít i o poruchu olejového čerpadla.

Chladící kapalina - kontrolka na palubce

Znázornění teploměru, který obklopuje voda se rozsvítí, když je problém s chlazením. Pozor si dejte obzvlášť, v případech kdy se z nedostatku chlazení může motor začít přehřívat a z pod kapoty se začne linout kouř - je to jen krůček od toho, aby vám chytl. Jakmile se problém dostaví, auto odstavte a hlavně veškerou kontrolu a případné dolití kapaliny provádějte teprve, až je motor studený!

Zdroj médií: Pixabay.com, Depositphotos.com
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?