PRÁCE 🧰

Boule na pneumatice - jak vzniká a dá se s tím něco dělat?

22. 4. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Základní informace k pneumatikám Rádce motoristy

Spousta řidičů už se někdy setkala s tím, že se na pneumatice vytvořila boule. Může vzniknout docela snadno a bohužel nelze úplně doporučit s tímto defektem jezdit.

Boule na pneumatice - jak vzniká a dá se s tím něco dělat?

Jak boule na pneumatice vzniká?

Každá pneumatika má konstrukci skládající se z vrstev kordu a pryže. Kord se táhne v několika vrstvách po obvodu pláště pod běhounem a je také součástí bočnic. Úkolem kordu je stabilizace pneumatiky za jízdy, tedy zjednodušeně to, aby držela svůj tvar při působení různých sil axiálních i radiálních. Dále kord chrání plášť proti průrazu a celkově ho zpevňuje (to dělá tzv. korunní kordová vrstva, tedy ta pod běhounem). Tvoří ho většinou mix ocelových a textilních vláken. Kord sám o sobě je docela pevný, jenže na pneumatiky působí za jízdy docela velké síly, které se ještě násobí v případě, že kolo najede na nerovnost.

Pro vznik boulí jsou ideální podmínky v případě, kdy kolo musí čelit ostré nerovnosti v podobě třeba výmolu nebo obrubníku. Jak ukazuje video níže, tak v té chvíli se pneumatika silně deformuje a je-li rychlost jízdy až příliš vysoká, dostane někdy zásah i ráfek kola. Tlumiče v takové situaci nemají šanci reagovat dostatečně rychle a v první fázi sílu nárazu tlumí stlačení vzduchu v pneumatice. To je samozřejmě spojeno s deformací pláště.

Při silném nárazu se může dokonce bočnice pláště dostat až přes hranu ráfku kola. Pryž samotná s tím až takový problém nemá, protože je relativně pružná. Jenže právě kord je v takové situaci extrémně namáhán a s velkou pravděpodobností dojde k jeho poškození. V konstrukci pláště tak vzniká v kordu vlivem zpřetrhání jeho vláken jakási díra. A oblast této díry již nic krom pryže nedrží pohromadě, tudíž pružná guma ustoupí tlaku vzduchu a vznikne vyboulení.

Jak boule na pneumatice vzniká?

Dá se s boulí na pneu jezdit?

Zkráceně - ano, ale nikdo neví, jak dlouho. Ono to místo, kde je boule, je totiž v tu chvíli vlastně nejslabší částí pneumatiky a nelze zaručit, že třeba při intenzivním brzdění nebo dalším nárazu pláště na nerovnost, nedojde k prasknutí. Je to zkrátka docela slušné riziko a pneumatika, na které najdete bouli by měla být co nejdříve vyměněna. Opravit to bohužel nejde. Jestliže k výměně nedojde, boule se bude pravděpodobně postupem času zvětšovat, jak se bude s autem dál jezdit a místo bude opakovaně namáháno. Nakonec může vzniknout trhlina na boku pneumatiky a to znamená prakticky okamžitou ztrátu tlaku se všemi svými důsledky.

Lze vyboulení zabránit?

Nejlepší a nejúčinnější prevencí před zničením pneumatiky tím, že na ní vznikne nevzhledná boule, je nenajíždět rychle na ostré nerovnosti. Jakmile spatříte díru ve vozovce, prostě zpomalte, ať náraz není tak silný. Ačkoliv tedy chápeme, že na našich silnicích to často není úplně jednoduché.

Faktorem, který má zásadní vliv, je i tlak. Pakliže je pneumatika dostatečně nahuštěná, nemůže dojít ke zmáčknutí a deformaci tak snadno. Podhuštěné pláště jdou naopak boulím docela naproti.

Naprosto zásadní je i „deformační zóna“, kterou má plášť k dispozici při nárazu. Vysoká pneumatika tvoří mezi diskem a silnicí dost velkou a pružnou překážku. Dnes módní pneumatiky, které jsou jen pár centimetrů vysoké, vypadají sice fajn, ale na nerovnostech se zničí daleko rychleji. Jako bonus dají o každé nerovnosti vědět i posádce auta.

Zdroj info: Continental, Michelin.
Zdroj médií: Depositphotos, YouTube (https://www.youtube.com/channel/UCKUJcSjhDQuh8Qt_fBnTdhA), Continental.

Podobné články