Pravidlo zipu a úloha připojovacího pruhu - jak to dělat správně?

4. 8. 2020 3 min. čtení Tipy a rady

Asi to znáte. Silnice nebo dálnice, kde je více souběžných pruhů se najednou o jeden pruh "smrskne". Začíná takové malé peklo v podobě silného zpomalení všech pruhů, provoz se zhustí a velká spousta řidičů nemá absolutně páru o tom, jak se zachovat a co je to to "pravidlo zipu".

Zipování a zákon

Přesně na takové situace, kdy se začne provoz komplikovat a houstnout, ale zákon pamatuje. Jedou-li vedle sebe souběžné proudy vozidel, kdy rychlost jízdy závisí na tom, jak rychle se pohybují ostatní vozidla, jedná se o souběžnou jízdu. Řečí zákona:

"Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen "souběžná jízda"); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu."

A proč vás tu zatěžujeme se souběžnou jízdou? Protože přesně to je situace, ve které se aplikuje pravidlo zipu, když jeden z pruhů skončí. Ti, jejichž pruh končí jsou totiž najednou nuceni se připojit do pruhu, ve kterém už auta jsou. Bez zipování by se jim to nemuselo podařit. Opět citujeme platnou legislativu:

"Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu."

Jednou on, jednou já

To znamená, že když jeden pruh končí, jsou řidiči ze souběžného pruhu, který pokračuje, povinni pouštět "po jednom" řidiče z končícího pruhu. Vždy jen jednoho. Zde je třeba si uvědomit, že v okamžiku, kdy se někdo zachová nesystémově, tedy nepředvídatelně, vytváří chaos. To platí jak pro ty, kteří odmítnou kohokoliv před sebe pustit, tak pro řidiče, kteří jsou naopak solidární až příliš a mají tendence pouštět třeba dvě nebo i více aut najednou. Každé takové chování zvyšuje riziko, že dojde k nějaké kolizi. Takže ještě jednou - každý řidič z pruhu, který pokračuje pouští jednoho řidiče z pruhu, který končí.

Řidiči, kteří se chtějí připojit také musejí pruh využít celý, až do konce. Pokud si nárokují připojení 200 metrů před koncem svého pruhu, nikdo nemá povinnost je pouštět, navíc je takové chování i dost nelogické. Vyústí akorát v to, že na konec pruhu pak dojede jedno auto, které také nikdo pustit nemusí, protože už není v souběžné jízdě. 

Střídavé řazení, nebo-li pravidlo zipu, se u nás stále ještě nevžilo a řidiči v něm nemají jasno. V západních zemích funguje celkem spolehlivě a provoz je tam mnohdy v plynulejší právě díky vzornému zipování. To totiž, když se provádí opravdu správně, provoz nezastaví, jen zpomalí. Auta se pak plynule řadí jedno po druhém, protože každý ví, co má dělat.

Zdroj médií: google

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?