S evropskými automobilkami to nevypadá moc dobře. Většina z nich bude mít plné ruce práce s konkurencí z Číny a s velkou pravděpodobností to nepřežijí všechny. Výhodou by bylo, kdybychom si v EU sami vyráběli baterie pro elektromobily.
Baterie pro elektromobil: Výroba v EU by mohla být spásou

Články na téma baterie v elektroautech:
- Kdy přijdou konečně ty revoluční baterie do elektromobilů?
- Výroba baterií do elektromobilů
- Kapacita baterie elektromobilu
- Napětí a kapacita baterie elektromobilu
- Nová baterie Tesly umožní zvýšit dojezd elektromobilu
- Recyklace baterií elektromobilů
- Výroba baterií pro elektromobily v Číně
- Předehřev baterie – jedna z nejdůležitějších funkcí elektromobilů
- Výroba baterií do elektromobilů v EU může zachránit místní autoprůmysl - právě čtete
- Baterie do elektromobilu umí stabilizovat síť. Je to dobrý nápad? - již brzy
Celý svět se zelenou EU v čele směřuje k elektromobilitě. Těžko se to povede zvrátit, je to jednoduše fakt. Evropské automobilky se s tím zatím nedokázaly vyrovnat a konkurenceschopné nejsou především cenou. Čína chrlí elektrická auta ve velkém a za nesrovnatelně nižší náklady, navíc se státní dotací.
To nejdražší je baterie
Nejdražší položkou při výrobě auta na baterky je a bude akumulátor. Stát může klidně kolem milionu korun, ale třeba i „jen“ 300 tisíc, jak ukazuje Tesla. Ta si výrobu a vekou část vývoje zajišťuje sama, v čemž je většina úspěchu.
Proč tedy touto cestou nejdou evropské automobilky? Ony popravdě chtějí, ale jak ukázala i praxe z Česka, není to snadné. Začít cokoliv v EU vyrábět ve velkém, je problém, protože máme extrémně přeregulované prostředí. Jak ukazuje třeba současná situace ve Volkswagenu, kdykoliv zaměstnáte větší množství lidí, založí si odbory. Na tom není nic špatného, ale jakmile je firma v problémech, začnou ji odbory šikanovat a stupňovat požadavky. Odbory totiž kývnou na cokoliv, krom propouštění nebo snižování mezd. Což je pro firmu, které se úplně nedaří, trochu bezvýchodná situace. A to je i jeden z mnoha důvodů, proč se sem úplně nehrnou zahraniční investoři.
Pak tu máme příklad firmy Northvolt. Švédská firma, která hodlala vyrábět právě akumulátory pro elektromobily, zasekla velmi solidní sekeru zhruba 6 miliard dolarů. A to v byznysu s výrobou produktů, které jsou a ještě dlouho budou extrémně poptávané. Northvolt nakoupil technologie a začal budovat továrny. Zaměstnal přes 6 000 lidí a nedávno požádal o ochranu před věřiteli. Což je víceméně jeden z posledních kroků, které dělají firmy v klinické smrti. Northvolt se totiž patrně příliš rozmáchl a začal budovat více továren, než kolik zvládl uinvestovat.
Nemáme suroviny na baterie do elektromobilů
Zásadním nedostatkem snahy o výrobu baterií v Evropě je nedostatek surovin. Klíčové jsou: lithium, kobalt, nikl a grafit. Přístup k těmto základním stavebním kamenům akumulátorů determinuje i cenu výsledného produktu. Buď je pro výrobu vytěžíte, nebo je necháte vytěžit někoho jiného a pak je od něj nakoupíte. Zde opět EU založená především na hodnotách pohořela v konkurenci z Asie, která se s tím moc nemaže a děti pracující v dolech jí zas až tak nevadí. Mezitímco jediným, co v Africe Brusel v klíčových letech poptával, byli ekonomičtí migranti, Čína si investicemi do infrastruktury zavazovala tamní vlády. Možná to není úplně etické, ale výsledek je patrný – Čína tyto suroviny v Africe těží, EU nikoliv.
Nalezišť třeba lithia nebo kobaltu je na území Evropy jen pár, jedno z nich na Cínovci. Dokud bylo ještě lithium aktuální, mluvilo se o možnosti zahájit těžbu. Jistý politik si na cínoveckém lithiu postavil svoji předvolební kampaň, nakonec skutek utek. Optimistické plány hovoří o zahájení těžby do konce této dekády. Smutné je, že lithium přestává být aktuální a v akumulátorech se vyskytuje méně a méně. Tak hlavně, že ho máme! Pod zemí.
Kobaltu a niklu máme v Evropě snad ještě méně, takže to není ani moc téma. Jedinou naší možností skutečně je, tyto suroviny nakupovat. S výrobou čistě evropských baterií pro evropské elektromobily to na starém kontinentu vypadá bledě. CATL buduje továrnu v Debrecínu, ale to je čínská firma. Dále tu máme LG Chem v Polsku, ale to je pro změnu projekt v režii jihokorejské. Northvolt se nachází ve stavu blízkém bankrotu a další projekty jsou buď teprve rozjednané nebo opět asijské. Evropa zkrátka hraje druhé housle a kouká, jak jí konkurence utíká i s bateriemi.
Zdroj médií: Depositphotos.