PRÁCE 🧰

Automobilový průmysl v České republice

14. 8. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Víte, jak začínal automobilový průmysl v České republice a jaké automobilky zapustily své kořeny právě u nás?

Automobilový průmysl v ČR

Automobilový průmysl v ČR - základní údaje a fakta

Automobilový průmysl v České republice patří mezi nejdůležitější průmyslová odvětví, které zaměstnává již přes 120 tisíc lidí a dokáže při plné kapacitě vyrobit více než 1,3 milionu osobních automobilů za rok. Například za rok 2020 bylo vyrobeno přesně 1 186 151 všech druhů silničních vozidel. Aktuální automobilový průmysl v ČR zažívá nepříjemnou krizi kvůli dění na blízkém východě. Nejenže mnoho pracovníků bylo nuceno odejít do své vlasti, ale také vypadly pravidelné dodávky dílů, které jsou pro skládání automobilů potřeba.

Vzpomínáte si ještě na to, jaké známé automobilky začínaly v Čechách? Dnes si na pár z nich nostalgicky zavzpomínáme.

TATRA

V roce 1850 se začal psát příběh nejstaršího výrobce automobilů na našem území. Moravskoslezská automobilka se sídlem v Kopřivnici tehdy nesla název Nesseldorfer Wagenbaufabrik a svůj první osobní automobil s názvem NW Präsident vyrobila v roce 1897. Hned o rok později vyrobila svůj první nákladní automobil. U konceptu nákladních automobilů automobilka TATRA zůstala do aktuální doby. Tatra v Kopřivnici stále vyrábí automobily a dodnes je třetí nejstarší automobilkou na světě a vůbec nejstarší ve střední Evropě. Skvělé jízdní a podvozkové vlastnosti, které má automobilka patentované, jsou již léta ověřovány na známých maratónských soutěžích, mezi nejznámější patří například Rallye Dakar.

LIAZ

Libereckou klasikou, která fungovala od roku 1951 do roku 2002, je již dnes skoro neznámá LIAZka. Výrobce nákladních a speciálních vozů byl nucen v roce 1916 přestěhovat se do Mladé Boleslavi do areálu Laurin & Klement, kvůli uvolnění prostorů textilním podnikatelům kvůli první světové války.

Iveco Czech rep.

Iveco, dříve Sodomka a Karosa je česká firma, vyrábějící autobusy se sídlem ve Vysokém Mýtě. Vznikla v roce 1993 po zprivátnění státního podniku Karosa. Firma Sodomka byla založena původně pod názvem První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky, vznikla již v roce 1895. V roce 1925 při válečné krizi byl vyroben vůz podle vlastního návrhu Josefa Sodomky na, v té době známém, podvozku Praga Mignon. Firma byla ve své době velmi uznávanou automobilkou,  která na autosalonových soutěžích vyhrávala v kategorii elegance a karosovala automobily jak pro obyčejné a známé lidi, tak dokonce i pro dnes velmi zvučné automobilky, jako jsou například Bugatti, Ford a Rolls-Royce.

ŠKODA Auto

Automobilka ŠKODA zapouštěla své kořeny již v roce 1895 pod názvem Laurin & Klement. V té době však nevyráběla automobily, nýbrž jízdní kola. První jízdní kolo s názvem Germania bylo na popud firmy Seidel & Naumann, přejmenováno, aby byla „ve srozumitelném jazyce“, na Slavia. V roce 1899 bylo do nabídky uvedeno první kolo s pomocným motorkem, tehdy motocykleta. Koncem roku 1905, firma o 255 zaměstnancích představila první automobil - voiturettu Laurin & Klement A. Za první světové války byla výroba omezena.

V roce 1924 zachvátil areál automobilky požár a majitelé se dostali do existenční krize. Z té je dostala fúze se strojírenským koncernem Škodovy závody v Plzni. V tomto okamžiku všechnu administrativu přebralo ředitelství Škody v Praze. V. Laurin se stal řadovým ředitelem a V. Klement generálním radou. Od této doby všechny vyráběné vozy nesly název Laurin & Klement - Škoda. Později pak už jen Škoda.

Pojmenování Laurin & Klement však automobilka Škoda obnovila a používá jej pro označení svých nejluxusnějších vozů nejvyšší výbavy.

Zdroj info: Tatra, Liaz, Iveco, Škoda.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články