PRÁCE 🧰

Motorka má navrch ve zrychlení, auto ji pokoří v zatáčkách

22. 3. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Otázka, kterou si lidstvo klade od nepaměti – budu rychlejší na motorce, nebo v autě? Jak to bude na dálnici a jak na okruhu?

Motorka vs. auto – co je rychlejší?

Z pozice autora přiznávám, že mám za sebou mládí strávené v sedlech několika motocyklů a do dnes když mohu, tak se rád svezu. Motorky mi učarovaly návaly adrenalinu, které umí spolehlivě spouštět, ať už v zatáčkách nebo v případě silnějších strojů při akceleraci v přímce. Několikrát jsem se přistihl, jak tak trochu „závodím“ s některými troufalejšími řidiči, ale povětšinou to byli mladí chlapci v potuněných leonech nebo obstarožních fabiích, takže tam nebylo moc o čem a tyto vehikly se mohly poměřovat tak maximálně s dvoutaktní stopětadvácou. Jakmile jsem přesedl na pětistovku, nebylo moc aut, která by mi ujela, když přišla japonská šestistovka… no nakonec jsem docela rád, že jsem to přežil, abych řekl pravdu.

Fyzika a teorie

Subjektivní zkušenost je jedna věc, jenže v reálu se věci mají přeci jenom trochu jinak. Napřed ale trocha matematiky. Auto s výkonem kolem 150 koní už jezdí pocitově docela slušně. Pro příklad si vezměme čtyřkovou oktávku, která má 110 kW, tedy 147 koní a na naše silnice je to dle mého názoru ideální porce, která ještě není nijak nebezpečná, ale řidič má vždy k dispozici dostatek výkonu. Škoda Octavia 4 má v této motorizace pohotovostní hmotnost 1338 kilogramů, když do ní posadíme řidiče s rozumným BMI, jsme řekněme na 1,4 tuny.

Proti tomu si postavme motorku, řekněme třeba Hondu CB650R. Naprosto běžný stroj s pohotovostní hmotností 203 kilogramů, sedne na to řidič v helmě a kompletní výstroji a jsme třeba na 280 kilech. A s těmito kily hýbe motor o výkonu na svět motocyklů relativně skromném, tedy 70 kW, což je 93 koní.

Teď si to tedy porovnejme matematicky a zjistěme, který stroj má výkonovou výhodu, když zohledníme hmotnost:

Octavia 1.5 TSI

1400 / 110 = 12,72

Na každou kW výkonu připadá 12,72 kilogramů, se kterými musí hýbat.

Honda CB650R

280 / 70 = 4

Na každou kW výkonu připadají 4 kilogramy, se kterými musí hýbat.

Motorka vs. auto na rovince

Rozdíl je tedy více jak trojnásobný ve prospěch motorky. Zmíněná honda tedy teoreticky v přímce porazí na hlavu jak oktávku, tak i daleko silnější auta. Bude samozřejmě záležet i na zpřevodování a dalších detailech, ale v praxi to tak skutečně bude. Oktávka by musela mít zhruba třikrát vyšší výkon, aby se mohla motorce z našeho příkladu přiblížit. Jak je to v praxi doopravdy, ukázala PČR v jednom povedeném videu. Je ale třeba říct, že pokud bude rovinka dostatečně dlouhá, může mít za chvíli navrch auto, zde bude záviset na maximální rychlosti porovnávaných motorových vozidel.

Motorka vs. auto na okruhu

Víme tedy, jak dopadne závod na rovince. Jenže jak to bude na okruhu? Tady už se karta obrací a v neprospěch motorky hraje faktor umění jezdce. Do zatáček je totiž potřeba stroj více či méně naklopit. Pokročilejší jezdci si vysednou (posunou zadnici mimo osu motorky), tím změní těžiště a ti největší borci do zatáčky vloží koleno. Celé je to limitované mozkem, který podvědomě nechce hnát pneumatiky na limit jejich přilnavosti.

V praxi se několikrát ukázalo, že na skutečném okruhu nemá špičková motorka proti špičkovému autu moc šanci. Jistě, něco jiného je závodní monopost a jiné vlastnosti má třeba relativně běžné auto Hyundai i30 N a platí to samozřejmě i opačně. Cestovní naháč si proti ohruhovému ferrari neškrtne, ale kapotovaná silniční motorka se oktávku namaže na chleba.

Zdroj info: twomotion, streetbikeinsider.
Zdroj médií: Depositphotos, YouTube (https://youtu.be/TmuI9Ohp8bE, https://youtu.be/uArYXvoTi2E).

Podobné články