PRÁCE 🧰

Test Renault Arkana 140 TCe

28. 10. 2021 9 min. čtení diskuze (0) Testy Renault

Vody cenově dostupných aut nyní Renault zvířil nečekaným modelem, který by mohl z dálky zmást i zdatné milovníky prémiových vozů. Svou premiéru si vůz odbyl teprve nedávno, a tak jich po silnicích zatím moc nepotkáte a když ano, umí rozhodně zajmout. Co přinesl nový model Arkana a jaké auto to vlastně je?

Test Renault Arkana

K testování se mi dostává auto v nejvyšší výbavě, které hned od začátku musím jednoznačně pojmenovat "Pomeranč". Jeho zářivě oranžová barva Valencia k tomu totiž přímo vybízí. 

Na úvod musím zmínit, a jistě si tohoto faktu všimne téměř každý, že kdybych auto potkala jen tak na ulici z boku nebo z šikmo vzad, docela bych si jej spletla s jinými prémiovějšími vozy jako je třeba BMW X6 nebo možná blíže karoserií bude Mercedes-Benz GLC Cupé. Jeden by řekl, že jsou jako dvojčata. Ale při bližším ohledání už je jasné, že se jedná o zcela jiné auto.

Renault Arkana - test vozu

Nezapomnělo se na to, co funguje

Přední maska připomene svým vzhledem jiný model značky, kterým není nic jiného než Captur. Ostatně s ním sdílí Arkana i platformu CMF-B, na které je postavená a v některých ohledech, zejména při jízdě, je to i znát. Dalším poznávacím znamením je světelný podpis v podobě "céček". Světla jsou Full LED a jsou rovněž typická pro novější modelovou řadu značky. Vítaným prvkem je i chromová lišta vedoucí přes horní část masky a ta se následně vpíjí do symbolu značky - tedy kosočtverce. Dominantní prvkem je pak i spoiler. Zepředu je to tedy celkem povědomá tvář, avšak zezadu je to už o něčem jiném. A mně osobně se i provedení zádě líbí, dodává to totiž na určitém drsném projevu, který prolamuje onu elegantnost kupéčka. Zajímavě jsou tak řešená zadní světla, která se rozsvítí z obou stran až do středu zavazadelníku, kde se opět potkají v logu značky. V noci to vypadá prostě úchvatně. Na pátých dveří nechybí ani, pro současnou dobu už standardní, písmenkový název modelu.

Renault Arkana - exteriér

Co mě trochu ale překvapuje, je, že do kufru se dá dostat pouze mechanicky, tedy bez možnosti elektronického otevírání přes tlačítko. Navíc škvírka pro uchopení se nachází poměrně nízko, až nad rámečkem poznávací značky, a tak pokud máte nákup, musíte ho chtě nechtě položit. Ale není to asi nic tak drastického, s čím byste se nedokázali sžít. Výhodou zavazadlového prostoru je určitě dvojité dno, které se dá oddělat, takže vznikne větší plocha, případně tam můžete skrýt poklady. Celkový objem kufru tak činí 513 litrů, což není vůbec špatná cifra.

Ještě než skočím do kabiny, se dovolím podělit o své zážitky s Arkanou na cestách. Dlouho se mi nestalo, aby mě za týden testování zastavilo, ať už při tankování nebo na parkoviště, asi 20 lidí s dotazem, co to je za auto a jestli se mohou přijít podívat blíž. Leckdy se mi to nestalo ani s auty, které jsem mohla testovat téměř po jejich premiéře. Renault zde vsadil opravdu na zajímavý, moderní a hodně poutavý vzhled a velmi se mu to povedlo. Ostatně i ona pomerančová barva udělá své. A pokud chcete působit více jako mafián a ne jako pomeranč, stačí sáhnout po té černé. Také udělá velkou parádu.

Renault Arkana - v redakční recenzi

Aneb jak snadno snoubit modernu s klasikou

Po otevření dveří mě na chromové liště prahu uvítá tištěný stupeň výbavy auta (tedy RS Line) a v podobném duchu i další sportovní prvky v celé kabině. A protože jsem v určitých věcech detailista, tak se mi nesmírně líbí i červeně prošitý bezpečnostní pás, což mě v myšlenkách zanáší o pár tříd výš a především k BMW M paketu, který takovými, stejně prošitými pásy, disponuje. Moc hezké! Ve stejné atmosféře červené nitě se nesou proužky i na výplni dveří nebo koženém volantu či řadicí páce. Vše je tak hezky do detailu sladěné. 

Dost se mi také líbí využití dekorace v podobě imitace karbonu, která do prostoru skvěle zapadá. Evokuje tím onu kýženou sportovní atmosféru a rovněž vyplňuje i většinu důležitých ploch. Tím se naštěstí předešlo sáhnutí po pianoblacku. Přes palubní desku se rovněž táhne červená kovová linka úzký pruh ambientního osvětlení, jehož barvy lze měnit třeba v závislosti na aktuální náladě řidiče (vtip). Vše vypadá na pohled hezky a luxusně, jenže sáhnu-li o trochu níže do spodní části, narazím už na tvrdé a pro oko lacině vypadají plasty. To trochu interiér sráží a mně připomíná, že sedím v přeci jen jiném autě. Škoda toho, jinak by interiér obstál na desítku, takhle je to za sedm a půl bodů.

Renault Arkana - interiér

Když jsem ještě u toho mého "hanění" tak po usednutí do sedadla se nemile pousměju. Už teď totiž vím, že mě na delší cestě bude bolet zadek a ne málo. Tomu totiž nepomáhá ani tvrdě laděný podvozek. Na můj vkus nejsou sedačky příliš komfortní, ale také to může být pouze mým citlivým vnímáním pro mě tak důležitého prvku auta. Je dost možné, že vám to ale bude připadat v pořádku. Co by někomu také mohlo vadit, je hlavová opěrka, která má trochu ostřejší sklon dopředu a ani boční vedení není příliš výrazné.

Při prvních kilometrech mi prostor vozu přijde trochu stísněný. Jezdím sice sama, ale myslím si, že kdyby si vedle mě sedl chlap s pořádnými rameny, tak mi to asi nebude komfortní a bude zasahovat do mé osobní zóny. Co by se asi stalo, kdyby tu seděli takoví muži podobného ražení dva. Prostor vozu je tak spíše pro průměrnější postavy. Středový tunel je fajn a není ani moc široký. Nacházejí se v něm v ideálním počtu dva držáky na pití a u voliče režimů nechybí ani odkládací prostor pro klíč vozu, který má podobu karty - pozor na orosená čela, až jej budete hledat po kapsách.

Renault Arkana - interiér

Pozvolna se dostávám k palubní desce, které vévodí 9,3palcový displej umístěný svisle. Netradiční, ale dobře zapadající do prostoru. Líbí se mi, že se jedná o celkem malý displej v porovnání například k tomu, jak velký je ten v Tesle. Renaultí infotainment disponuje rychlým softwarem, takže nečekejte žádné zasekávání.

Nitro multimédií skrývá několik podmenu a občas je těžké se do nich proklikat, a tak na hlavní straně máte možnost snadno listovat ve třech rozhraní. V těch jsou všechny důležité složky jako třeba možnost vypnutí nebo zapnutí některých asistenčních systémů, aktuální počasí a nebo třeba navigace. Na té velmi oceňuji, že zobrazuje aktuální ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích. Pod obrazovkou pak najdete tlačítka pro nejzákladnější funkce jako je třeba výstražný trojúhelník nebo vyhřívání sedadel. A dále níže jsou hardwarová otočná, kovová kolečka pro nastavení klimatizace, která je k překvapení všech - jednozónová.

Renault Arkana - interiér

Trocha kompromisů ve všední realitě

Z nabídky si můžete vybrat buď z plnohodnotného hybridu anebo zvolit benzínový čtyřválec o objemu 1,3 litru a s výkonem 103 kW, který se také nachází v testovacím voze. Model disponuje 140 koňmi. Nesmím zapomenout ani na fakt, že i tato motorizace dostala do vínku trochu elektrifikace - člověk by řekl, že už bez toho nejde ani existovat. Pod sedadlem spolujezdce se nachází integrovaný startér generátor, který pomáhá Arkaně v nízkých otáčkách a optimalizuje spotřebu paliva. Běžný smrtelník si jeho provozu ani nevšimne a upřímně, kdybych si o tom nepřečetla v materiálech, tak to nepostřehnu ani já. Jedná se tak o 12V mikrohybridní systém.

Agregát je spárovaný se 7stupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou EDC. Ta řadí celkem dobře, ačkoli se mi při nižších rychlostech a následném prudkém zrychlování zdálo, že občas neví, co tam lupnout za stupeň. Vzhledem k tomu, že i leckdy na 70 km/h tam cpe už poslední stupeň, což ve své podstatě nevadí, protože je to optimálnější pro spotřebu, ale... Co se spotřeby týká, tak tu máme opět tak trochu chameleona. Nelze očekávat, že auto bude jezdit za pět, to si pořiďte něco jiné auto. Ale uživatelsky přijatelné číslo je hodnota 7 litrů na 100 kilometrů, a to je i dle mého dostačující. S rozumem se dá stáhnout klidně i pod, a pokud se rozhodnete jezdit opravdu dynamicky, je nutné počítat s dvěma litry navíc.

Renault Arkana - exteriér

Nicméně, když už jsme u té dynamické jízdy, tak je potřeba podotknout, že ačkoli Arkana má výbavu RS Line, má také své limity. Sportovně se může tvářit, ale jak už to bývá, praxe je tak trochu někde jinde. A to nejen kvůli výkonu. V zatáčkách vás sedadla příliš nepodrží kvůli nízkému bočnímu vedení a navíc auto má tendenci se trošku naklánět, za což může asi také platforma, na které stojí - přeci jen v porovnání Captur a Arkana, je velikost trochu patrná. Ale není to zas takové, z čeho by se mělo rosit čelo, jen že to občas prostě pocítíte - zejména při vyšší nájezdové rychlosti. 

Dalším významným faktem je, že SUV si ve většině případů kupují jen rodiny a pak tedy právě ženy s dětmi. Tady se tedy naráží na mantinel, že s dětmi asi úplně nebudete využívat celkový potenciál vozu nebo jeho sportovnější charakter. V tomto případě se tedy nebude jednat o vymetání všech okresek, které se při cestě naskytnou. To byste taky mohli mít snídani ratolestí za krkem. A co tím chci říct, do spojení SUV (i když cupé)+ rodina, mi moc nesedí ladění podvozku, který je na můj vkus tužšího rázu - ano sice si můžu změnit jízdní režim na Comfort, ale ta změna není zas tak výrazná, aby se z podvozku stalo želé. 

Renault Arkana - interiér

Tato vlastnost je pak znát třeba ve městě, při jízdě přes kočičí hlavy a nebo při přejetí větších nerovností. Pak se totiž rány od kol přenáší do kabiny. I tak jsem ale většinu času jezdila na režim My Sense a Sport jsem nechala ladem. Lépe řečeno, zapnula jsem ho jen proto, abych ho vyzkoušela. Po čase, pro mě asi tak pět dní, jsem si na onu tuhost už zvykla. Kdo ale čeká francouzské pohodlí a houpavost přes nerovnosti, mohl by být trošičku zklamaný. Je potřeba si auto tedy nejprve vyzkoušet, a kdo ví, třeba vám bude zrovna vyhovovat. Co člověk, to jiný názor a vnímání. 

Nakonec ale ještě pochválím jednu věc, kterou je světlá výška vozu. Ta je nastavena na 20 centimetrů a velmi dobře kompenzuje fakt, že auto nemá pohon všech čtyř kol. Díky této výšce jsem se nebála překonat lecjaký nezpevněný povrch. Ostatně, když je to SUV, tak by mělo něco vydržet mimo bezpečí asfaltové cesty. Ačkoli na offroadové radovánky to nebude, ale polní cesty zvládne na pohodu.

Renault Arkana - exteriér

Parametry testovaného vozu Renault Arkana

Motorčtyřválcový benzínový agregát 1,3
Pohonpřední
Výkon 103 kW
Točivý moment260 Nm při 1750 ot./min
Rozměry vozu (d. x š. x v. v mm)4568 x 1821 x 1576
Nádrž50 litrů
Spotřeba6 - 8 litrů/100 km dle stylu jízdy
Objem nákladového prostoru513 litrů
Cena testovaného kusu758 000 korun

Když to shrnu, jedná se určitě o velmi zajímavé auto, které v tomto segmentu SUV-Cupé chybělo od neprémiové značky. Renault se nenechal zastrašit a dokázal, že to jde udělat podobně dobře a ještě za méně peněz. Určitě se jedná o závan čerstvého vzduchu, který by mohl konkurenci zježit trochu chlupy na pažích. Své zákazníky si Arkana jistě najde. Ostatně v Rusku je prodejním hitem, ačkoli nutno podotknout, že tam jde zcela o jiného auto postavené na základech Dusteru, a tak mají společné jen to jméno.

Nicméně při rozhodování o koupi bude asi nutné překousnout určité kompromisy (ty má ale v dnešní době už téměř každé auto) jako tvrdší podvozek nebo místy laciné plasty, které vás vrátí zase tak trochu do reality všedních dnů. Tak či tak, Renault zariskoval a v podstatě celé věci se mu to solidně povedlo!

Zdroj médií: redakce.

+

  • Detaily v interiéru
  • Infotainment
  • Nápaditý vzhled a barva
  • Světlá výška
  • Prostor a řešení kufru

  • Tvrdý podvozek
  • Místy levnější plasty
  • Méně komfortní sedačky
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články